Archief
Gemeente Westland

Twee rotondes, een grotere en een minirotonde, enige oplossing voor doorstroming Wateringen

De enige manier om het verkeer in het centrum van Wateringen goed te laten doorstromen, is het vergroten van de rotonde bij de kruising Heulweg/Dorpskade en een minirotonde bij de kruising Herenstraat/Plein. Gekoppelde verkeerslichten is op papier een goede oplossing, maar is door ruimtegebrek niet haalbaar.

Dit schrijft wethouder Valstar in een memo, waarin hij een door raadsleden gevraagde onderbouwing geeft van de keuzes van het college. De gemeenteraad behandelt komende woensdag de verkeersstudie over de situatie in Wateringen, die daaraan ten grondslag liggen.

De problematiek oplossen door eenvoudig verkeerslichten neer te zetten, is volgens het college niet haalbaar. In alle richtingen zijn dan op de Heulweg en Dorpskade 2 á 3 rijstroken nodig, waar het er nu maar één is per rijrichting. Door het ruimtegebrek is dan nodig dat de fietspaden en trottoirs grotendeels verdwijnen en dat is niet wenselijk, aldus de wethouder.

Het wijzigen van de voorrangsregeling op de kruising Herenstaart/Plein leidt alleen maar tot verplaatsing van de wachtrijen richting de Dorpskade. Door een minirotonde krijgt het verkeer vanuit de Herenstraat voorrang op dat vanuit het Plein, waardoor er een betere doorstroming is. De verkeersveiligheid wordt verder vergroot door overal vrijliggende fietspaden aan te leggen.

Bypass

In het memo gaat Valstar verder niet in op de verruiming van de rotonde bij de Dorpskade, terwijl daar nog wel een heikel punt ligt. Vanuit de richting Kwintstheul zou er namelijk een zogeheten bypass naar de Dorpskade moeten komen. Volgens de verkeersstudie heeft dat een gunstige invloed op de doorstroming voor het verkeer, ook die richting het Plein, maar ook voor het openbaar vervoer. "Vooral in de ochtendspits is de winst substantieel", is in het rapport te lezen, "oplopend naar ruim boven de minuut gemiddeld per rit in 2040."

De bypass komt echter over de historische keerkom in de Wateringse Vaart langs de Heulweg te liggen, de plek waar in vroeger tijden de tuindersschepen de bocht namen naar de haven van de Wateringse veiling. En dat is een doorn in het oog van de Historische Vereniging Werkgroep Wateringen Kwintsheul. Ook al stelt het college te zullen kiezen voor een vormgeving die past bij de historische omgeving. De historische vereniging wijst op de Cultuur Historische Effect Rapportage die het Erfgoedhuis Zuid-Holland in opdracht van de gemeente Westland heeft gemaakt.

Onwenselijk

Daarin staat dat verdere aantasting van de vaart onwenselijk is. "De keerkom aan de rotonde Dorpskade-Heulweg is het enige overblijfsel van deze voormalige veilinghaven. Het behoud van de keerkom in zijn huidige vorm is essentieel om de cultuurhistorische beleving van het gebied te borgen. Verruiming van de keerkom door het terugbrengen van een deel van de gedempte havenarm kan deze beleving zelfs versterken."

In het raadsvoorstel schrijft het college dat zonder de bypass de vertragingen van het openbaar vervoer verder toenemen en dat daardoor een bijdrage van de Metropoolregio (50 procent) in gevaar komt. Maar dat kan de historische vereniging niet vermurwen. Volgens de verkeersstudie gaat het om één minuut, dus waar praten we over, sneerde voorzitter Maxim van Ooijen al in het AD.

Overigens worden in de historisch rapportage ook zorgen geuit over de grootte van de supermarkt, die op de hoek van de Dorpskade en de Heulweg moet komen. Die zorgen gaan over de hoogte van de bebouwing en de afstand van de supermarkt tot de Heulweg. "Vanuit de richting Kwintsheul wordt het silhouet van Wateringen gekenmerkt door de kerktoren en molen Windlust. Te hoge nieuwbouw op de hoek van de rotonde Dorpskade-Heulweg kan de karakteristieke kwaliteit van dit silhouet verstoren." Geadviseerd wordt de nieuwbouw tot maximaal vier bouwlagen te beperken en de rooilijn gelijk te laten lopen met de rooilijn van het voormalige Rabobankgebouw. Een te ver naar voren geplaatste rooilijn zal het vrije zicht vanuit het Wateringse centrum op de molen deels ontnemen, aldus de rapportage.