Dit zijn volgens inwoners van Westland de gevaarlijkste wegen
De gemeente Westland deed in april een onderzoek naar de gevaarlijkste wegen van Westland. Aan dit onderzoek deden maar liefst 1.510 mensen mee en werden er in totaal 3.365 punten aangewezen.
Van 8 april tot en met 25 april konden inwoners drie locaties per persoon aandragen die zij als gevaarlijk ervaren. Deze dinsdag kwam het rapport uit over deze enquĂȘte. Van de in totaal 3.365 punten ging het 85 keer over de nummer 1 uit dit onderzoek: de rotonde Heulweg-Dorpskade-Hofzicht in Wateringen. Niet zo gek, want tussen 2021 en 2023 waren daar 13 ongevallen.
Hier de complete top tien van als gevaarlijkst ervaren locaties:
- Rotonde Heulweg-Dorpskade-Hofzicht, Wateringen (85 meldingen, 13 ongevallen)
- Rotonde Secretaris Verhoeffweg-Kruisbroekweg-Zuidweg, Naaldwijk (54 meldingen, 3 ongevallen)
- Kruispunt Geestweg-Opstalweg, Naaldwijk (52 meldingen, 1 ongeval)
- Kruispunt Geestweg-Hoge Geest, Naaldwijk (33 meldingen, 2 ongevallen)
- Rotonde Middel Broekweg-Laan van de Glazen Stad-Pijle Tuinenweg, Naaldwijk (32 meldingen, 16 ongevallen)
- Kruispunt Dorpskade-Windmolen, Wateringen (31 meldingen, 3 ongevallen)
- Kruispunt Molenweg-Madeweg, Monster (30 meldingen, 2 ongevallen)
- Kruispunt Molenlaan-Patrijslaan-Pijnacker Hordijklaan, Honselersdijk (28 meldingen, 3 ongevallen)
- Rotonde Molenweg-Zwartendijk-Emmastraat-Poeldijkseweg, Monster (27 meldingen, 5 ongevallen)
- Rotonde Noordweg-Kerklaan-Ambachtsweg-Poeldijkseweg, Wateringen (27 meldingen, 6 ongevallen)
Dit zijn losse locaties, maar de gemeente maakt ook onderscheid per weg. De meeste meldingen kwamen binnen over de Geestweg in Naaldwijk, de Heulweg in Wateringen en de Dorpskade in Wateringen. Opvallend is dat de vier wegen waar de meeste ongevallen zijn gebeurd, de top 20 niet haalden. Het gaat om de Wippolderlaan in Wateringen (86 ongevallen), Middel Broekweg in Honselersdijk (62 ongevallen), de Maasdijk in 's-Gravenzande (59 ongevallen) en de Nieuweweg in Poeldijk (48 ongevallen).
Overige resultaten
Uit het onderzoek bleek dat de meeste meldingen gebaseerd waren op snelheid. Maar liefst 31 procent van de meldingen ging over verkeer dat te snel reed. Daarnaast waren er veel meldingen over: onoverzichtelijke punten door drukte op de weg (17 procent) en agressief en asociaal rijgedrag (14 procent). Een ander opvallend resultaat is dat vooral rondom (basis)scholen de verkeerssituaties worden beoordeeld als gevaarlijk. Hier komen veel mensen lopend of fietsend naar toe en dit zijn ook precies de groepen die volgens het onderzoek het meeste gevaar lopen (82 procent voor fietsers en 63 procent voor wandelaars).
Maatregelen
Om het aantal ongevallen terug te dringen, heeft verkeerswethouder Peter Valstar een aantal maatregelen aangekondigd die het komende jaar worden uitgevoerd: "Dit jaar wordt afronding gegeven aan het project waarin een flink aantal fietspadpaaltjes verwijderd of aangepast wordt, om eenzijdige fietsongevallen te voorkomen."
Ook wil hij een start maken met veilige schoolzones rondom alle basisscholen. "Daarnaast worden op diverse locaties drempels gerealiseerd. Voor een aantal van de meest onveilige trajecten en kruisingen in Westland wordt dit jaar bepaald hoe deze veilig ingericht kunnen worden."
Naast de aanpassingen aan de infrastructuur worden er ook maatregelen omtrent gedrag van verkeersdeelnemers genomen. Zo gaan er verschillende campagnes van start om mensen bewuster te maken van bijvoorbeeld rijden onder invloed of het rijden in de dode hoek van vrachtwagens. Voor de handhaving zijn het Openbaar Ministerie (OM) en de politie verantwoordelijk. De gemeente heeft opnieuw bij het OM verschillende plaatsen aangedragen voor een flitspaal.