Archief
WOS

WOS

Betaald strandparkeren Westland stevige verliespost

Het betaald strandparkeren is tot dusver een stevige verliespost voor de gemeente Westland. Als er geen (tarief)maatregelen worden genomen, ligt een jaarlijks tekort van naar schatting 170.000 tot 195.000 euro in het verschiet.

Dat blijkt uit een evaluatie die donderdag naar de gemeenteraad is gestuurd. Wat het college van B en W aan de tarieven wil gaan doen, is nog niet bekend.

Het betaald strandparkeren is in 2020 ingevoerd op de parkeerterreinen bij de strandopgangen Vlugtenburg, Beukel en Molenslag. Bij de evaluatie is gekeken naar vier aspecten: het belang van het betaald parkeren, het functioneren van het systeem, de bezetting van de parkeerterreinen en het financiële resultaat. Ook is er rekening gehouden met de belangen van omwonenden.

Het belang van betaald parkeren

In december jl. heeft de gemeenteraad de nieuwe Kustvisie vastgesteld. Kernpunt daarvan is dat het Westlandse strand een familiestrand blijft, dat uitblinkt in rust en ruimte. "De kust moet goed bereikbaar zijn voor iedereen, maar we willen geen massatoerisme aantrekken", aldus het college.

Indien het parkeren volledig gratis zou zijn, heeft dat een extra aantrekkende werking op met name dagjesmensen, wat zorgt voor extra verkeers- en parkeeroverlast en extra verkeersonveiligheid in de omgeving van de strandslagen. Het aantrekken van extra dagjesmensen door gratis parkeren staat op gespannen voet met het doel om geen massatoerisme te willen aantrekken. Tevens beperkt gratis parkeren de prikkel voor bezoekers om met alternatieve vervoermiddelen zoals de fiets naar het strand te komen.

Afweging 'eerste twee uur gratis'

De eerste twee uur gratis parkeren past wèl binnen het beleid. Dit is vooral van belang voor mensen die bijvoorbeeld een wandeling willen maken. Dit is een jaarrondactiviteit die niet samenhangt met de verkeers- en parkeeroverlast die op de piekmomenten wordt ervaren. Omdat dit vaker structurele bezoekers betreft, zal een deel van deze mensen niet bereid zijn elke keer te betalen. De verwachting is dan ook dat bij het eventueel afschaffen van de eerste twee uur gratis parkeren de parkeeroverlast in de woonwijken nabij de strandopgangen behoorlijk zal toenemen.

Veel meer kosten voor verkeersbegeleiding

Wat een fikse tegenvaller is geweest ten opzichte van de verwachting vooraf, is dat er met name meer kosten gemaakt zijn voor begeleiding van het verkeer. "Dit komt doordat er meer dan begroot gastheren en verkeersregelaars zijn ingezet ten behoeve van verkeersveiligheid, doorstroming en een fijne strandbeleving", aldus het college.

In 2021 was de inzet van verkeersregelaars nog beperkt, wat op drukke dagen leidde tot chaotische en gevaarlijke verkeerssituaties. De inzet van verkeersregelaars is daarom in 2022 op met name de drukke dagen geïntensiveerd. Uiteindelijk bleek ook deze inzet niet voldoende om gevaarlijke situaties en foutparkeren te voorkomen. Daarom zijn in 2023 nog meer en pro-actiever verkeersregelaars ingezet. Ook bij Ter Heijde. Voor de gastheren geldt dat deze in 2021 en 2022 meer en in 2022 ook tot later zijn ingezet dan verwacht vanwege de problemen met het parkeersysteem.
In 2023 zijn extra gastheren ingezet om gasten te informeren over de mogelijkheden van QR-betalen.

Het functioneren van het systeem

Wat betreft het functioneren van het parkeersysteem is de conclusie dat de in 2023 genomen maatregelen om de internetverbinding te verbeteren en QR-betaling in te voeren het functioneren van het parkeersysteem duidelijk hebben verbeterd. Daarbij is er ook voor gezorgd dat de slagbomen niet meer eenvoudig opengeduwd kunnen worden en is er camerabewaking geïnstalleerd. Dankzij deze verbeteringen is het aantal ontbrekende parkeerkaartjes teruggebracht van 27 procent in 2022 naar 11 procent in 2023.

Wel blijkt er nog onduidelijkheid te zijn over de vraag of je nog iets met je inrijkaartje moet doen als je binnen twee uur weer weg wilt rijden. Daarnaast wordt aangegeven dat door lichtinval van de zon de schermen van de automaten niet altijd even goed te lezen zijn.

Binnenkort wil het college de evaluatie bespreken met de gemeenteraad.