Maassluise raad wil alternatieve snelfietsroute door de stad
De gemeenteraad van Maassluis wil op het grondgebied van de stad een andere invulling van de snelfietsroute Naaldwijk-Rotterdam dan door het college van B en W was uitgewerkt.
Dinsdagavond had de raad eigenlijk een besluit moeten nemen over de voorgestelde route die loopt via de Maasdijk en de Westlandseweg over de Noorddijk en via de Hoogstraat door het centrum van Maassluis. Vervolgens zou de route lopen via de Zuiddijk en de Prinses Julianalaan. Bij de spoorwegovergang zou de route dan verder gaan via de Vlaardingsedijk naar Vlaardingen.
De gemeenteraad wil echter in grote meerderheid (20 tegen 3 stemmen), dat op korte termijn met de Metropoolregio Rotterdam/Den Haag (MRDH) wordt gekeken naar een alternatief tracé voor de snelfietsroute door Maassluis. Een door de VVD opgestelde motie verkreeg de steun van zes andere fracties; alleen D66, GroenLinks en de ChristenUnie stemden tegen.
Prinses Julianalaan
Die alternatieve route loopt via De Kade over de Deltaweg naar de Industrieweg en sluit via de Mozartlaan aan op de Westlandseweg. In deze alternatieve voorkeursroute moet dan nog een keuze worden gemaakt tussen een verbinding over de Coppelbrug en een verbinding via het Havenplein over de Koepaardbrug.
Bij dit alternatief worden de knelpunten Hoogstraat en Prinses Julianalaan omzeild.
Wel is tegelijkertijd aan het college verzocht om de Prinses Julianalaan zo snel als mogelijk is in te richten als een zogeheten gebiedsontsluitingsweg waar maximaal 30 kilometer per uur mag worden gereden. Tevens moet er een drempel komen ter hoogte van de Algemene Begraafplaats (zoals aangegeven door bewoners ter plaatse), waarbij ook rekening wordt gehouden "met de karakteristieke groene lanen-uitstraling en het historische dijkprofiel van de Prinses Julianalaan".
De gemeenteraad wil dat het college voor 1 mei een plan van aanpak presenteert met betrekking tot de alternatieve voorkeursroute.
De route op het grondgebied van Maassluis is onderdeel van de zogeheten MFR (Metropolitane Fiets Route) die is gebaseerd op een samenwerkingsovereenkomst van de gemeenten Westland, Maassluis, Vlaardingen, Schiedam en Rotterdam en de MRDH.