In 2023 ging Hoekse Lijn eindelijk rijden, ondanks regen goed jaar
De aanloop was bezaaid met hobbels, maar eind maart was het toch echt zover: de Hoekse Lijn was af en daarmee reed de metro dan eindelijk vanuit Rotterdam tot pal aan het strand van Hoek van Holland.
Volgens betrokkenen is het nog te vroeg om een definitief oordeel te vellen, maar de eerste kennismaking met het voormalige zorgenkindje is overwegend positief. Want hoewel 2023 waarschijnlijk de boeken ingaat als het natste jaar sinds het begin van de neerslagmetingen in 1906, omschrijft Martin van Woensel, eigenaar van strandpaviljoen Villa on the Beach, het afgelopen jaar als 'redelijk tot goed'.
"Ik ben ervan overtuigd dat dat niet zo was geweest als de metro niet had gereden", geeft hij aan bij mediapartner Rijnmond. "Dan was redelijk echt het maximale geweest."
Extra doelgroep
De veelbesproken metro heeft duidelijk een verandering teweeggebracht, vertelt hij. Een positieve welteverstaan. Daarmee staat de Hoekse Lijn sinds dit jaar eindelijk in een gunstig daglicht, waar dat in de afgelopen jaren wel anders was vanwege het herhaaldelijk verschuiven van de opleverdatum en het fors overschreden budget.
"Sinds de metro is gaan rijden, merk je niet alleen dat de dagen eerder beginnen, maar ook later eindigen", zegt Van Woensel.
"Plus er is een doelgroep bijgekomen, de 65-plussers en pensionado's. Als je in het voorseizoen een dag hebt met 20 graden en het terras zit vol met ouderen die een appeltaartje doen, dan is dat echt een extra. Zij kwamen vroeger niet. Ook de jeugd blijft in de weekenden wat langer hangen. Dat is echt een verschil."
Cees Schalkoort, voorzitter van de ondernemersvereniging van Hoek van Holland, ziet daarnaast dat het 's avonds geregeld nog druk is op het strand. "Mensen komen makkelijk om 18.00 uur aan met de metro. Dat had je vroeger natuurlijk niet, strandbezoekers op de late avond."
200.000 unieke bezoekers
Binnen een halfjaar na de opening van het metrostation telde de RET op Hoek van Holland Strand al ruim 200.000 in- en uitstappers.
Dan kan het bijna niet anders dan dat ondernemers zich in de handen wrijven, toch? "Het is sowieso altijd welkom als je heel goed bereikbaar bent, zeker op het strand", zegt Van Woensel. "Ik zeg altijd: we zijn van het slechtst bereikbare strand nu het best bereikbare strand van Europa geworden. Dat is natuurlijk waanzinnig."
Maar, zo plaatst hij direct een kanttekening: "Om nu in m'n handen te wrijven, daar vind ik het nog een beetje te vroeg voor. We moeten het eerst eens acht kwartalen de tijd geven. De signalen zijn positief, maar met zomerse dagen is het bij ons altijd al heel erg druk. Wij hopen de winst met name te halen in het voor- en naseizoen. Dat is, ook nu het afgelopen jaar vrij nat is geweest, nog moeilijk meten."
Capaciteitsproblemen
Dat er dit jaar vrij veel regen viel, was voor verschillende strandtenthouders gek genoeg ook weleens goed nieuws. Zelfs in de maand augustus knepen sommigen de handjes dicht met het mindere weer, vertelt Schalkoort. Dat klinkt tegenstrijdig, maar heeft alles te maken met het feit dat veel strandtenten tegen de limieten van hun capaciteit oplopen.
"Die ene grote strandtent verkoopt per mooie dag 65 kilo kibbeling, maar kan geen 130 kilo kibbeling opslaan voor een heel weekend. Daar is de keuken niet op ingericht. Hij verkoopt ook zo'n 250 hamburgers op een dag, maar hamburgers opslaan voor twee dagen? Daar is gewoon geen ruimte voor."
De gemeente Rotterdam houdt momenteel de huurconstructie van de strandtenthouders tegen het licht. Zo'n 80 procent van de strandtenten is eigendom van één verhuurder, vertelt Schalkoort, en de huursom? Die ligt volgens hem veel te hoog, al helemaal omdat er de laatste jaren amper onderhoud is gepleegd. De bedoeling is dat de huur flink wordt teruggeschroefd. "Het is dus niet zo dat iedereen wegloopt met winst hoor. We kijken vaak alleen naar de mooie stranddagen, de dagen waarop de metro's uitpuilen, maar in deze dagen is het een stuk minder druk. Er zijn er bij die 9.000 euro huur per maand betalen. Daar komt het personeel en gas, water en licht nog bij. Dat is gewoon veel te hoog."
"Maar we moeten roeien met de riemen die we hebben. Dat doen we al dertien jaar en dat gaat ons gelukkig goed af, maar voor de toekomst is het natuurlijk fijn als we weten hoe de huurcontracten eruit gaan zien. Daar wordt aan gewerkt. We wachten rustig af tot we geïnformeerd worden."
Tot die tijd zullen flink verouderde strandtenten nog niet worden onderworpen aan een flinke opknapbeurt, terwijl dat in sommige gevallen wel hard nodig is. "Als de piekmomenten nog groter worden dan we gewend zijn, zijn sommige exploitaties daar nog niet goed genoeg op ingericht", weet Van Woensel. "Het strandleven kent pieken en dalen. Dat is normaal al zo, maar als daar dan in één keer een paar duizend bezoekers extra bijkomen door de komst van de metro, dan kan dat weleens lastig zijn."
Positieve effecten
Op de bestaande personeelstekorten in de horeca heeft de Hoekse Lijn dan weer een positief effect, ziet hij. "Dat is al jarenlang een probleem en is bij ons niet anders. Maar juist door de metro is het eenvoudiger geworden om medewerkers te krijgen. Ze stappen nu voor de deur uit." Ook merkt Van Woensel dat het strand van Hoek van Holland steeds meer in trek raakt om bedrijfsfeestjes te organiseren. "Mensen die in Rotterdam een bedrijf hebben van 50, 60 man moesten vroeger een bus huren, maar stappen nu op de metro. Dat zijn allemaal plusjes."
De Hoekse Lijn geeft Hoek van Holland onherroepelijk een impuls, vindt Schalkoort. Daarvan profiteren niet alleen strandtenthouders, maar ook de lokale ondernemers in het dorp. "Als het mooi weer is, stappen mensen ook regelmatig uit bij Hoek van Holland Haven. Ze gaan dan het dorp in om boodschappen te doen en stappen vervolgens weer op de metro naar het strand."
Hoewel Van Woensel de verwachtingen enigszins wenst te temperen, is hij er wel van overtuigd dat de Hoekse Lijn 'een groot succes' wordt. "We hebben er natuurlijk ook heel lang op gewacht en waren dolgelukkig dat-ie ging rijden. Het zal er in ieder geval niet minder van worden, maar om nu gelijk al een hosannaverhaal te vertellen... ik probeer realistisch te zijn. Laten we vooral eens kijken hoe het er over twee jaar uitziet."
"We hebben er natuurlijk ook heel lang op gewacht en waren dolgelukkig dat-ie ging rijden. Het zal er in ieder geval niet minder van worden, maar om nu gelijk al een hosannaverhaal te vertellen... ik probeer realistisch te zijn. Laten we vooral eens kijken hoe het er over twee jaar uitziet."