Archief
WOS

WOS

Lightrail gedroomde oplossing voor bereikbaarheid Westland

Een sneltram van en naar Westland is dé gedroomde oplossing voor het beter bereikbaar maken van de tuinbouwstreek. De gemeente kent nu, op het randje van Wateringen na, geen tramverbinding, laat staan een metro- of treinstation.

Dat kwam naar voren in het tweede Westlandse debat over de Provinciale Statenverkiezingen. Wethouder Pieter Varekamp kruist daarin de degens met lijsttrekkers Henk de Vree (PVV) en Carla van Viegen (Partij voor de Dieren) over openbaar vervoer.

Nu het op de wegen steeds drukker wordt, lijkt het openbaar vervoer een logisch alternatief. Maar met een langere reistijd, dure vervoerstickets en stakingen in het streekvervoer, verkiezen veel inwoners van Westland toch liever de zekerheid van een auto boven de tram of bus. Als het aan politieke partijen ligt, komt daar na de komende Provinciale Statenverkiezingen verandering in. "We willen dat het ov een volwaardig alternatief wordt van de auto."

De provinciale lijsttrekker van Partij voor de Dieren, Carla van Viegen, doet een oproep. Ook richting de gemeente Westland. Zo maakt de lijsttrekker zich zorgen over de bereikbaarheid van de tuinbouwstreek. Zo kun je niet overal in het gebied even makkelijk met de bus of tram komen. Om bijvoorbeeld van bushalte Bleijenburg in De Lier naar halte Plein Wateringen te gaan, is een reiziger ruim een half uur onderweg, met sowieso één overstap. Diezelfde route kan met de auto in minder dan vijftien minuten worden afgelegd. Voor de reiziger zal de keuze dan snel gemaakt zijn.

'Auto is onmisbaar'

Wethouder Varekamp - zelf fervent autogebruiker - erkent dat het in zijn gemeente ontbreekt aan een goed openbaar vervoer-netwerk, waardoor meer mensen geneigd zijn om de auto te pakken. "De behoefte aan mobiliteit neemt nog steeds toe, dat groeit. Vanuit het Westland is mobiliteit heel erg autogericht."

Ook PVV wil de automobilist niet uit het oog verliezen. "Je moet op de belangrijkste locaties kunnen komen. Dat laatste stukje is vaak alleen te bereiken als je kan lopen of fietsen. Maar het is niet altijd mooi fietsweer. De auto is niet vervangbaar", zegt Henk de Vree.

Toch is er ook een verandering te zien, waarbij de nieuwe generatie meer oogt heeft voor duurzaamheid en daarom vaker gebruik maakt van het openbaar vervoer. Een lightrail zou volgens Varekamp uitkomst bieden om grote groepen reizigers te vervoeren. Er komt dan een snelle verbinding tussen de Randstad en het Westland. "Zeker als je het comfortabel maakt met snelle reistijden. Daarin werken we graag samen met de provincie."

Ook De Vree is voorstander van zo'n sneltram tussen Den Haag en Rotterdam The Hague Airport. "Dan valt er best een halte in het Westland te bouwen." Partij voor de Dieren kiest nadrukkelijk voor de voetganger en fietser. "De auto staat op de laatste plaats."

Van Viegen ziet daarin ook een oplossing voor het openbaar vervoer. 'Door belasting te heffen op motorrijtuigen, komt er extra geld beschikbaar om bijvoorbeeld de lightrail naar het Westland te kunnen financieren.' Te kort door de bocht, meent Varekamp. 'Het is een en-en-verhaal', vindt de wethouder. 'Mobiliteit groeit, dus dat moet je op meerdere vlakken doen: wandelen, fiets, auto en ov.'

De provincie moet de gemeente Westland helpen zodat er snel een lightrailverbinding komt.
Eens zeggen Forum voor Democratie, GroenLinks, D66, CDA, PvdA, PVV, ChristenUnie, 50PLUS, Partij voor de Dieren, SP, SGP, Denk, Goud, JA21, AWP, Volt, BVNL en BBB.
Oneens antwoordt VVD.

Het debat is sinds donderdagavond 18.00 uur elk half uur te zien op WOS TV en via Uitzending Gemist op WOS.nl. Dan zie je ook wat de standpunten zijn van de andere partijen. Vorige week debatteerde Varekamp met Metin Çelik (Denk) en Marcus Rolloos (BVNL) over het Floragebied.

Categorieen:
Nieuws Politiek Westland