Archief
Bas Booister

Bas Booister

Metrostation Haven nog steeds ongebruikt. Waarom?

Het is nog steeds niet bekend, wanneer de metro met passagiers van en naar het Hoekse strand gaat rijden. Wethouder Karremans heeft over de nieuwe verbinding heel wat vragen moeten beantwoorden. Een overzicht.

Waarom kan het nieuwe metrostation Haven nog niet in gebruik worden genomen?
Voor het in gebruik nemen van het station Hoek van Holland Haven is een indienstellingsvergunning nodig. Tot die die tijd moeten reizigers ongeveer 600 meter extra te lopen naar het tijdelijk station Hoek van Holland Haven. Voor reizigers die slecht ter been zijn, rijdt er tussen 07.00 uur en 19.00 uur een taxiwagentje.

Waarom branden de lichten bij de nieuwe metrostations terwijl deze nog niet in gebruik zijn?
De verlichting op de stations is gekoppeld aan de verlichting van de overige stations op de Hoekse lijn. Het is standaard RET-beleid dat de stations permanent verlicht blijven. Overdag wordt de verlichting op de perrons door een lichtsensor uitgeschakeld.

Waarom branden de stoplichten bij de overgang metro Strandweg?
Als er na de spoorwegovergang auto’s stilstaan, gaan de filedetectie-lichten branden. Hiermee wordt voorkomen dat er auto’s de spoorwegovergang oprijden als er een file na de spoorovergang staat.

Hoe werken de stoplichten bij de rotonde Hoekse Baan (afslag vrachtverkeer Stena Line)?
Deze lichten gaan aan als er een metro in aantocht is. Hierdoor hebben vrachtwagens komend vanaf de Slachthuisweg de mogelijkheid om de rotonde Haakweg-Hoeksebaan op te rijden en zo de spoorwegovergang vrij te maken voor de aankomende metro.

Worden de bushaltes Strandweg opgeheven als de metro naar het strand gaat rijden?
Als de spoorverlenging in exploitatie genomen wordt, komen de bushaltes in de Strandweg te vervallen. De oorspronkelijke situatie voor de aanleg van deze bushaltes wordt dan hersteld.

Hoe lang zijn de overwegen gesloten?
De overwegen zijn niet langer gesloten dan nodig. Dit zal ongeveer 30 seconden per passage van de metro bedragen.

Voortgang

Het wachten is nu de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT), die een verklaring over de veiligheid moet afgeven, zo heeft wethouder Vincent Karremans deze week de gemeenteraad laten weten. "Wanneer een positieve verklaring door ILT is afgegeven, wordt door de RET de indienststellingsvergunning aangevraagd bij de metropoolregio Rotterdam Den Haag. Daarna wordt het rijden van de volledige dienstregeling zonder passagiers uitgevoerd. Op zeer korte termijn wordt een reactie van de ILT verwacht, waarna ik u informeer over de verdere planning richting de start van de reguliere dienstregeling."

Testritten

Op woensdag 15 februari zal tussen 09.00 en 15.00 uur een aantal testritten worden gereden tussen Hoek van Hollland Haven en Hoek van Holland Strand. De metrostellen rijden dan op de zogeheten op baanvaksnelheid (maximale snelheid).

Meer informatie over de aanleg van de metro tot op het strand is te vinden op de website van de Hoekse Lijn of volg de pagina “projecthoekselijn” op Instagram.