Flatbewoners aan Richard Hollaan weekend zonder water
In het waarschijnlijk warmste weekend van het jaar zat een deel van de bewoners van een flat aan de Richard Hollaan in Maassluis zonder water.
Door een defect aan de waterpomp kon leidingwater amper naar boven worden gepompt. Op de elfde verdieping zaten de bewoners totaal zonder water. Bovendien deden de liften van het appartementencomplex het ook niet. In het complex wonen vooral ouderen mensen. De paniek onder hen was groot omdat zij én geen water hadden en óók geen mogelijkheid hadden om de lift te gebruiken. Een van de twee liften bleek na controle van Vestia wel te werken, maar door intensief gebruik vertraagd.
In een reactie geeft Vestia aan:
"Zaterdag hebben we gelijk persoonlijk contact opgenomen met een lid van de bewonerscommissie. Hij vertelde ons dat bewoners (drink)water konden tappen op de begane grond om te drinken en om het toilet mee door te spoelen. We hebben alles op alles gezet om de problemen met het water zo snel mogelijk op te lossen. Op zaterdag onderzochten we de pomp. Op zondagochtend is een noodpomp geplaatst. Sindsdien doet het water het weer. Nu werken we aan een permanente oplossing, namelijk het vervangen van de pomp door een nieuwe. Dit gebeurt donderdag 18 augustus. Daarnaast kregen we zaterdag meldingen over kuren van de tweede lift. Deze hebben we zaterdag direct laten controleren door het liftbedrijf waar wij mee samenwerken. Zij constateerden dat bewoners langer moesten wachten op de lift, omdat het druk was. Deze lift deed en doet het dus wel."
Voor technische problemen met hydrofoorpompen werkt Vestia samen met een gespecialiseerde partij die in geval van nood binnen 24 uur een (nood)oplossing biedt. Dat neemt niet weg dat gebrek aan water tijdens zulke hete dagen echt zo snel mogelijk opgelost moet worden. Daarom evalueert Vestia op korte termijn of en hoe het mogelijk is om een proces als dit nog te versnellen.