Archief
WOS

WOS

Midden-Delfland naar 225 laadpalen in 2030

In de gemeente Midden-Delfland moeten in 2030 ruim 5,5 keer zoveel laadpalen staan dan nu het geval is. Dat blijkt uit het nieuwe Beleid Laadinfrastructuur, waar de gemeenteraad zich deze maand over buigt.

De verwachting is dat het aantal (volledig) elektrische auto's de komende jaren sterk toeneemt. In het Klimaatakkoord streeft men naar 100 procent emissieloze nieuwe personenauto's in 2030. Dit betekent dat het aantal elektrische personenauto's in 2030 groeit naar 1,9 miljoen. Daarmee zal ook de vraag naar oplaadpunten in de openbare ruimte fors toenemen.

Vertaald naar Midden-Delfland komt dit erop neer dat er in 2030 ten minste 2.000 elektrische auto's in de gemeente zullen staan. Daarmee ontstaat er een behoefte aan 450 laadpunten. Omdat elke laadpaal 2 laadpunten heeft, gaat het om 225 laadpalen.

Dat is een forse toename ten opzichte van de huidige situatie. Op 1 april 2022 stonden in de gemeente 40 publieke laadpalen en waren er 16 in procedure. "Om aan de doelstellingen van de NAL (Nationale Agenda Laadinfrastructuur, red.) te voldoen, moeten in de periode 2022 - 2030 185 laadpalen worden geplaatst", zo is te lezen in het beleidsstuk. Dit betekent dus dat jaarlijks rekening gehouden moet worden met het realiseren van gemiddeld 20 à 21 laadpalen."

Laadpalenkaart

De doorlooptijd (de tijd van aanvraag tot plaatsing) was in de afgelopen jaren behoorlijk hoog: in 2018 ging het om 7,5 maand. In 2019 was dat opgelopen naar 11 maanden. Dit terwijl de streeftijd ligt op 4 maanden. De reden van die lange doorlooptijd is dat er in het proces verschillende stappen worden doorlopen. Als eerste wordt de aanvraag van een inwoner beoordeeld. Daarna wordt een geschikte locatie (binnen 200 meter loopafstand) gezocht. Vervolgens moet er nog een vergunningprocedure worden doorlopen. Daarna kan pas het plaatsen beginnen.

Dat kan en moet sneller, zo is de gedachte van de gemeente. Daarom is er nu een laadpalenkaart gemaakt. Dit is een kaart met potentiële locaties voor laadpunten voor de periode tot en met 30 juni 2024. "In plaats van dat er een verkeersbesluit per locatie wordt genomen, wordt er voor alle potentiële locaties één verzamelbesluit genomen." Die vergunning is er straks dus al vooraf, in plaats van achteraf. Wat niet verandert, is dat de paal er pas écht komt als daar een aanvraag voor komt.

De gemeenteraad neemt op 28 juni een besluit over het laadpalenbeleid en de -kaart. Daarna kunnen ook inwoners nog hun mening geven over de potentiële locaties.

De WOS sprak begin vorig jaar al met wethouder Frank ten Have over de plannen met laadpalen: