Archief
WOS

In Midden-Delfland tot 2025 vier keer zoveel laadpalen nodig

Midden-Delfland wil het aantal openbare laadpalen voor elektrische auto's fors uitbreiden.

Nog zo' n dertig laadpalen verspreid telt Midden-Delfland over de drie dorpskernen Schipluiden, Den Hoorn en Maasland. Dat moeten er 114 zijn in 2025, bijna vier keer zoveel. Dat is nodig om tot een dekkend laadnetwerk te komen.

Het aantal elektrische rijders blijft toenemen. Nederland kende begin vorig jaar 107.000 elektrische auto's, 62.000 meer dan een jaar eerder.

Als de groei van het aantal elektrische auto's Midden-Delfland in het huidige tempo doorgaat, is het onmogelijk iedereen een laadplek te geven. De verviervoudiging van het aantal laadpalen betekent dat de gemeente jaarlijks zestien tot zeventien laadpalen moet plaatsen. Dat blijkt uit onderzoek van de WOS. In de afgelopen jaren werden die aantallen niet gehaald.

De WOS kreeg inzicht in de aanvragen. Er blijken 56 laadpaalaanvragen te zijn gedaan tussen 30 april 2018 en 10 november 2020. Daarvan werden in diezelfde periode twaalf geplaatst. Bij de zes laadpalen die in 2018 werden aangevraagd, duurde het gemiddeld nog ongeveer 7,5 maand voordat ze er stonden. Bij de palen uit 2019 was dat al opgelopen naar elf maanden.

Bovenstaande grafiek is alleen te zien op de website. Gebruik je de WOS-app? Klik dan hier.

"De doorlooptijd is inderdaad behoorlijk opgelopen", erkent de gemeente zelf ook. Streeftijd is om binnen vier maanden tijd een paal te plaatsen, al is dat in de afgelopen jaren dus niet gelukt. "Hier is dus nog wel werk aan de winkel om het proces vlotter te trekken."

Versnellen

Buurgemeenten als Westland hopen binnenkort te kunnen beginnen met het proactief plaatsen van laadpalen op strategische plaatsen. Op die manier moet er al een paal staan, voordat de aanvraag er ligt. Midden-Delfland kiest daar niet voor en blijft voorlopig alleen plaatsen op aanvraag. Dat heeft te maken met de parkeerdruk.

"We willen daarbij voorkomen dat de schaarse parkeerruimte wordt ingenomen door laadlocaties waar weinig vraag naar is, en als gevolg daarvan vrijwel altijd onbezet zijn. Binnen de concessie is het zo op dat deze locaties alleen mogen worden gebruikt voor het opladen van elektrische voertuigen. Je offert dan dus een parkeerplaats op voor reguliere auto's, en dat willen we alleen doen als we weten dat er ook goed van de laadlocatie gebruik wordt gemaakt."

Bovenstaande kaart is alleen te zien op de website. Gebruik je de WOS-app? Klik dan hier.

Midden-Delfland wil op een andere manier versnellen. "We werken sinds kort met een locatieplan. Hiervoor hebben we potentiƫle locaties uitgedacht en op een kaart ingetekend. We besparen daardoor tijd, omdat er minder hoeft te worden geschakeld tussen ons en Engie (het bedrijf dat de palen plaatst, red.) om tot een locatie te komen zodra er een aanvraag binnenkomt."

De gemeente heeft er vertrouwen in dat die 86 palen er kunnen komen. "Een uitdaging, maar dat moet te doen zijn als je ziet dat er in 2020 veertien verkeersbesluiten zijn genomen voor het inrichten van parkeerplaatsen voor elektrische voertuigen. Dat waren er in 2018 nog zes en in 2019 tien. We zijn dus bezig met een inhaalslag, waarbij we niet ver meer zitten van zeventien te plaatsen laadpalen per jaar."

Tekst gaat verder onder de video.

Over dit onderzoek

De WOS heeft de gemeente Midden-Delfland gevraagd naar het beleid rond laadpalen en kreeg daarnaast inzicht in laadpaalaanvragen die zijn gedaan tussen 30 april 2018 en 10 november 2020. Ook zijn de verbruiksgegevens van de periode 1 januari 2019 tot 31 mei 2020 van alle bestaande laadpalen ingezien.

Heb je opmerkingen of vragen naar aanleiding van dit artikel? Of heb je tips over andere onderwerpen? Neem dan direct contact op met onderzoeksjournalist Stefan van der Meer via stefanm@wos.nl.

Dit verhaal werd mede mogelijk gemaakt door het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek. Dtv, Omroep Venlo, Studio040 en de WOS werken gezamenlijk aan lokale onderzoeksjournalistiek.

Onderzoeksjournalist Stefan van der Meer vertelt over het onderzoek bij Maarten in de Middag