Archief
WOS

Onderwijs en innovatie geven vorm aan de toekomst van de regio

Onderwijs en innovatie zijn belangrijk voor de toekomstige ontwikkeling van onze regio en vormen ook een verkiezingsthema. Daarom zetten wij de standpunten op een rij.

Het World Horti Center is voor Westland een kern van innovatie. Hier worden mensen opgeleid en vindt onderzoek plaats. In Midden-Delfland ligt de nadruk meer op agrarische vernieuwing en de mogelijke komst van een hippische campus tussen Schipluiden en Den Hoorn. In Maassluis is het agro-technisch concern Lely druk bezig met vernieuwen en uitbreiden, de gemeente investeert in de haven met subsidiegeld van het Rijk en bouwt zogeheten living labs. Innoveren betekent voorbereiding op de toekomst.

In de aflevering van Stemlokaal over dit thema vertelt Gert Kant van Lentiz (en mede-grondlegger van het World Horti Center) over zijn droom voor de toekomst en hoe de politiek daarbij kan helpen. Ook is er aandacht voor het Living Lab in Maassluis met erfgoed-adviseur Martine van Lier. Met een flinke subsidie is dit de plek waar erfgoed van Maassluis met innovatie wordt klaargestoomd voor de toekomst. Bijvoorbeeld met een zeezoutbatterij.

Daarnaast gingen we de straat op om de kiezers te vragen wat zij ervan vinden. Onder de aflevering staan per gemeente de samenvattingen van de onderwijs- en innovatiestandpunten van de partijen die meedoen aan de gemeenteraadsverkiezingen. Je kunt op ze stemmen op 14, 15 en 16 maart. Meer weten? We hebben ook afleveringen en samenvattingen gemaakt over Wonen, Vergroening en Verduurzaming, Zorg en Economie en Bereikbaarheid (volgt).

Westland

CDA: Het World Horti Center verbinden met mbo-, hbo- en wo-opleidingen en een vakcollege (vmbo) nabij het World Horti Center realiseren. Investeren in betere samenwerking opleidingen en bedrijven. Scholen en verenigingen stimuleren op het gebied van gezonde leefstijl. Geen discussie meer over komst Islamitische basisschool.

CU/SGP: Glastuinbouwbedrijven stimuleren verder te innoveren. Gemeente moet uitbouw van World Horti Center actief ondersteunen. Er moeten agrarische afstudeerrichtingen op mbo- en hbo-niveau komen. Scholen moeten jongeren kennis en respect bijbrengen over basiswaarden van democratische rechtsstaat, maar moeten dat wel vanuit eigen identiteit kunnen invullen. Voorstander van preventieve voorlichting op middelbare scholen over de verslavende en vernietigende werking van drugs, drank, gaming, roken en ‘snel geld’. Scholen bepalen zelf vanuit welke visie en met welke doelen zij lessen seksuele vorming geven.

D66: Uitbreiding van het onderwijs op alle niveaus, waaronder wetenschappelijk onderwijs, bij ontwikkeling van Floragebied en Horticampus. Stimuleren van brede scholen en integrale kindcentra (open tussen 07.00 en 19.00 uur met voorschoolse educatie, welzijnsinstanties en kinderopvang. Voorschoolse educatie voor kinderen van 14 maanden. Geld beschikbaar stellen om scholen geschikt te maken voor individueel onderwijs.

FVD: Samenwerking tussen Tuinbouwschool en tuinders stimuleren om zo de kennis het Westland te versterken. Alternatieve, vrije en particuliere scholen alle ruimte bieden als volwaardig alternatief voor openbare scholen. Scholen niet verder laten fuseren. Cultuuronderwijs meer onderstrepen, met nadruk op nationale en lokale identiteit. Meer waardering voor praktische opleidingen.

GBW: Innovatiekracht glastuinbouw moet de ruimte krijgen, dus planologische zekerheid bieden aan bedrijven. Bij herbestemming Floragebied staat belang van (een gezonde ontwikkeling van) het glastuinbouwcluster centraal. Innovatieve vormen van goederenvervoer (hyperloop) stimuleren. Voorstander van samenwerkingsschool: kinderen van verschillende culturen moeten samen naar school. Voldoende mogelijkheden voor speciaal onderwijs en onderwijs aan hoogbegaafden.

GroenLinks: Via lokaal onderwijsbeleid knelpunten rond passend onderwijs oplossen. Zorgen voor duurzame, frisse schoolgebouwen. In nieuwbouwwijken alleen samenwerkingsscholen met diverse (religieuze) achtergronden. Met het onderwijs afspraken maken over burgerschapsvorming: voorlichting over seksuele diversiteit, pesten, democratie, mensenrechten, racisme en discriminatie met aandacht voor het slavernijverleden. Natuur- en milieueducatie beschikbaar stellen voor kinderen, jongeren en volwassenen.

LPF: Westland moet Silicon Valley van de internationale glastuinbouw blijven. Maximale medewerking van de gemeente bij innovatie en ontwikkeling van kennis in het hele tuinbouwcluster. Campusontwikkeling in Floragebied met zowel vakcollege als hoger beroeps- en wetenschappelijk onderwijs. Focus op integratie daarom Inzetten op openbaar onderwijs in plaats van onderwijs op basis van religie. Dus geen islamitische school in Westland. Herinvoering van schoolzwemmen.

PvdA: Er moet openbaar voortgezet onderwijs komen en verruiming van de diversiteit aan onderwijs, zowel regulier als speciaal. In voortgezet onderwijs speciale aandacht besteden aan de gevaren van alcohol en drugs en aan (sociale) seksuele voorlichting. Islamitisch onderwijs moet evengoed mogelijk zijn als christelijk onderwijs. In dorpskernen met één school streven naar een samenwerkingsschool waarin ook het openbaar onderwijs is betrokken.

VVD: Blijven investeren in innovatiekracht en vernieuwing met prioriteit voor verregaande ontwikkeling GreenportHortiCampus/WorldHortiCenter als centrum hiervan. Daar ook een volwaardige hbo-opleiding en ruimte voor techniekonderwijs. Stevig investeren in voorschoolse en vroegschoolse educatie. Samenwerkingsscholen, waarbinnen openbaar en bijzonder onderwijs in geïntegreerde vorm wordt verzorgd, hebben de voorkeur. Om deze reden geen voorstander van islamitisch onderwijs.

WV: Horti Campus moet via hbo-onderwijs uitgroeien tot ‘glastuinbouwuniversiteit’. Investeren in voorschoolse en vroegschoolse educatie. Mogelijk maken van bewegingsonderwijs en herinvoeren schoolzwemmen. Geen islamitische school, want voorstander van scholen waarbinnen openbaar en bijzonder onderwijs samenkomen.

Midden-Delfland

CDA: -

ChristenUnie: Het huisvestingsprotocol voor de scholen (aantal klaslokalen) moet niet alleen gebaseerd zijn op het aantal leerlingen, maar ook het onderwijsconcept (visie) van de school. De huisvesting van de scholen moet in samenspraak met de scholen gebeuren. Scholen ondersteunen om de gevolgen van bezuinigingen op bijvoorbeeld bibliotheken en sportcoaches op te vangen. Geen bezuinigingen op het lokaal onderwijsbeleid.

D66: Iedereen moet gelijke kansen krijgen om het beste uit zichzelf te halen. Daarom is er extra aandacht voor kwetsbare leerlingen. De gemeente moet daarnaast helpen bij de vorming van integrale kindcentra. Dit zijn gedeelde locaties van kinderopvang, voorschoolse educatie en de basisschool. In Schipluiden is leegstand van schoolruimte en daar wordt gekekn naar de juiste invulling of multifunctioneel gebruik.D66 wil minstens 3 uur bewegingsonderwijs op de basisschool, waarvan minimaal 2 uur gegeven door een vakdocent. Samenwerking met lokale sportverenigingen is mogelijk.

Mijn Partij: Niet alle basisscholen weten bij passend onderwijs subsidiebronnen te vinden. De gemeente zou dat zelf moeten aanbieden aan de kinderen van Midden-Delfland, of in elk geval de scholen te attenderen op de mogelijkheden. Schooltuinen herinvoeren.

OGP -

PvdA: -

VVD: -

Maassluis

CDA: Activiteiten- en kennisaanbod aan scholen op het gebied van sport, techniek, cultuur, duurzaamheid, gezondheid en verkeer voor alle kinderen beschikbaar maken. Meer samenwerking tussen het primair en voortgezet onderwijs, zowel binnen de stad als in de regio. Geld dat de gemeente van het Rijk ontvangt voor voor- en vroegschoolse Educatie maximaal besteden om achterstanden tegen te gaan. Geld samen met het onderwijs verdelen waar extra vaardigheden of kennis nodig is. Aantrekken van start-ups, onder andere vanuit de visie Maritiem Maassluis, gericht op nieuwe technieken en het mogelijk maken van duurzame ontwikkelingen.

ChristenUnie: Onderwijs, overheid en arbeidsmarkt in Maassluis moeten meer samenwerken. Dat kan door actief de samenwerking te zoeken, bijvoorbeeld door aan te haken bij groepen die dit al doen, zoals ondernemersverenigingen, een lokaal netwerk, maar bijvoorbeeld ook door in haar aanbesteding te stimuleren dat plaatselijke aannemers stageplekken beschikbaar stellen. De gemeente stimuleert het bedrijfsleven om zich samen met het (beroeps)onderwijs actief in te zetten voor een goede aansluiting tussen het onderwijs en de arbeidsmarkt op zowel de korte als middellange termijn.

D66: Iedere scholier moet kwalitatief goede bijles kunnen krijgen. Samenwerking onderwijs en culturele instellingen. Geen autoverkeer meer rond scholen en meer aandacht voor verkeersveiligheid op scholen. Schoolgebouwen moeten goed zijn, goede ventilatie hebben en ook een conciërge.

Forum voor Maassluis: -

GroenLinks: Alle leerlingen verdienen gelijke kansen. Alle kinderen moeten een goede opleiding kunnen volgen. Ook wanneer hun ouders het Nederlandse schoolsysteem niet kennen, ze thuis financiële problemen hebben, ze een lichamelijke of mentale beperking hebben, of thuisloos zijn. Scholen krijgen extra middelen voor buitenschoolse begeleiding. Scholen krijgen een gezonde schoolkantine, inclusief gezonde snackautomaten. Voor Iedere Maassluizer is er een stageplek. De gemeente is zelf een grote werkgever en geeft het goede voorbeeld door meer stageplaatsen aan te bieden. In de bibliotheek komen meer stilteplekken voor studeren, werken of lezen. Huiswerkbegeleiding wordt beschikbaar voor iedereen die daarom vraagt.

Leefbaar Maessluys: Schoolzwemmen herinvoeren. Ondersteuning bij achterstand bij leerlingen. Verplichte reanimatiecursussen voor oudere scholieren. Niet-Westers onderwijs moet beperkt worden. LHBT-emancipatie wordt onderwezen met biologisch-wetenschappelijke bevindingen. Komst gymnasium stimuleren. Leerklimaat op scholen moet verbeterd worden. (Meer) aandacht voor lokale democratie, lokale geschiedenis, levensbeschouwing, filosofie, baankans en praktijk in het onderwijs. Onderwijs moet ook leren over cultuur, normen en waarden. Maatschappelijke stage invoeren.

Maassluis Belang: Een nieuwe school bouwen. School Het Balkon wordt uitgebreid. Montessorischool wordt vernieuwd. Leraren krijgen een plek bij besprekingen tussen schoolbesturen en gemeente. Onderzoek doen naar de mogelijkheden praktijkschool in Maassluis. BBL en KBL moeten terugkomen in het VMBO.

PvdA: Werkelijke kansengelijkheid, zodat alle kinderen een goede opleiding kunnen volgen. Ieder kind moet naar een brede school kunnen gaan, met een goede school, (liefst gratis) kinderopvang, voldoende buitenschoolse activiteiten en brede talentontwikkeling. Scholen ondersteunen om het lerarentekort aan te pakken. Gemengde scholen in gemengde wijken. Maximale deelname aan voorschoolse opvang met voor en vroegschoolse educatie (VVE) stimuleren en organiseren om taalachterstanden tegen te gaan. Goede schoolgebouwen: de Montessori en Het Balkon moeten binnen twee jaar worden aangepakt. Binnen drie jaar een nieuwe school in Wilgenrijk. Daarna ook de Parasol, de Regenboog en andere gebouwen aanpakken. Schoolgebouwen moeten duurzaam en voor de lange termijn worden gebouwd. Meer integrale kindcentra (IKC’s) met sport- en cultuuraanbod in zowel primair onderwijs. Tekort aan stageplaatsen voor scholieren en studenten aanpakken en de gemeente geeft het goede voorbeeld met een groot stage- en trainee-aanbod. Stagiairs op MBO-niveau krijgen bij de gemeente dezelfde stagevergoeding als hbo- en wo-ers. Het onderwijs, de gemeente en lokale ondernemers moeten samenwerken om kansen op de arbeidsmarkt voor Maassluise jongeren te creëren met concrete afspraken over stageplaatsen.

VSP: Scholen moeten met samenwerkingspartners als bijvoorbeeld zorginstellingen zorgen voor de juiste begeleiding van kinderen en gezinnen en daarbij niet alleen letten op schoolprestaties maar ook op mogelijke gedragsproblemen. Goede kwaliteit van schoolgebouwen, goede spreiding van voortgezet onderwijs in de stad. Technisch onderwijs opzetten met bedrijfsleven. Onverminderd aandacht voor laaggeletterdheid. Vaste plek voor cultuur in lesroosters en voldoende aanbod van bewegingsonderwijs door vakleerkrachten. Stimuleren van jonge en innovatieve ondernemingen in de maritieme sector en stimuleren van Lely Campus.

VVD: Ieder kind moet ten minste met een startkwalificatie van school gaan en verdiend passend onderwijs. Schoolkeuze is zo vrij mogelijk. Stimuleren dat (taal)achterstanden bij jonge kinderen worden weggewerkt, bijvoorbeeld op de peuterspeelzaal of kinderdagverblijven. Gemeente zorgt voor ruimte nabij het schoolgebouw die bijdraagt aan de ontwikkeling van kinderen, op het gebied van muziek, sport en cultuur. School- en sportgebouwen kunnen voor verschillende doelgroepen worden gebruikt. Veilige toegang voor scholen. Zorgen voor 'anti-pesten-pact'. Onderwijs en het lokale bedrijfsleven werken samen aan goede voorbereiding van kinderen op een baan en vervolgopleiding. De gemeente sluit aan bij initiatieven tot de vestiging van technisch (maritiem) praktijkonderwijs. Bewustwording van energietransitie in onderwijs en de Nederlandse taal is altijd de voertaal.