Archief
WOS

WOS

Inwoners zien nog geen verbetering verkeersveiligheid Poeldijk

De verkeersveiligheid in Poeldijk is volgens inwoners nog niet verbeterd en de gemeente laat weinig van zich horen, ondanks eerdere toezeggingen van verkeerswethouder Pieter Varekamp.

"We zitten op een dood spoor, maar dat laten we ons niet zetten. Ik wil antwoord hebben en goed behandeld worden", zegt Pieter van Leeuwen uit Poeldijk. Hij verzamelde met dorpsgenoot Cees de Brabander 372 handtekeningen om hun dorp verkeersveiliger te maken. Ze hadden daar een heel plan voor bedacht, maar de wethouder gaf al aan dat eventuele maatregelen kunnen ook effect hebben op de 'gehele' leefbaarheid van het dorp. Hij beloofde dat er een projectgroep zou komen om naar oplossingen te zoeken en kondigde voor de korte termijn al maatregelen aan.

Zo zou er een voetgangersdetectieportaal komen bij de Irenestraat en zou het geldende inrijverbod voor vrachtverkeer worden geaccentueerd. "Niets van gemerkt. Er staan ook nog steeds dezelfde borden verboden voor vrachtwagens behalve bestemmingsverkeer. Maar iedereen vindt zich bestemmingsverkeer. Er zouden ook detectielussen komen bij de Jan Barendselaan, zodat stoplichten op rood springen als bestuurder te hard rijdt. Ook daar is volgens mij en mensen in de buurt nog niks mee gebeurd. Als dat wel is gebeurd, laat het dan even weten en vraag ons of het werkt", zegt Van Leeuwen.

Volgens een woordvoerder van Varekamp zijn er wel degelijk maatregelen getroffen: "Recent is het geldende inrijverbod voor vrachtverkeer geaccentueerd. Langs de Monsterseweg, Nieuweweg (N211) en de Wateringseweg zijn extra bewegwijzeringsborden geplaatst om ervoor te zorgen dat het doorgaande vrachtverkeer via de Arckelweg, Paul Captijnlaan en de Nieuweweg (N211) rijdt." Het detectieportaal voor voetgangers komt er op 24 januari en de detectielussen voor de op rood springende verkeerslichten kunnen er pas komen als de buitentemperatuur weer wat hoger is, vanwege de bijbehorende asfalteringswerkzaamheden. De uitvoering staat gepland in april 2022.

Inmiddels heeft Peter Duijsens, fractievoorzitter van Westland Verstandig, vragen gesteld aan het college van burgemeester en wethouders over het niet handhaven van het vrachtwagenverbod en de maximumsnelheid van 30 kilometer per uur in de Jan Barendselaan. "Dat is mooi, maar slechts een klein deel van het probleem, want het gaat ook om de veiligheid van fietsers", aldus Van Leeuwen.

Volgens hem is er op het punt waar nu de borden met het vrachtwagenverbod staan, geen weg terug. Dat leidt tot nog gevaarlijker situaties, omdat chauffeurs dan voor het bord willen keren. En in plaats van verboden voor bestemmingsverkeer zou hij liever zien dat het voor alle vrachtwagens verboden werd, behalve voor toeleveranciers van Jumbo en Action."Natuurlijk snap ik dat die daar moeten kunnen rijden, maar als je dat op het bord zet, is het ook meteen duidelijk", aldus Van Leeuwen.

Peter van Leeuwen vertelt bij Maarten in de Middag welke kleine stappen er gezet zijn