Archief
WOS

WOS

Bouw tunneldelen Blankenburgverbinding in volle gang

Met man en macht wordt gewerkt aan de monstergrote zinktunneldelen voor de Blankenburgverbinding tussen Rozenburg en Maassluis.

Tientallen tonnen wapening en duizenden kuub beton gaan er per week doorheen. De bouwplaats in het droogdok van scheepswerf Damen Verolme Rotterdam, iets ten oosten van Rozenburg, is gigantisch.

Afgelopen zomer is bouwconsortium BAAK in opdracht van Rijkswaterstaat begonnen met de bouw van twee grote zinktunneldelen. De tunnel wordt onderdeel van de nieuwe autosnelweg A24, de Blankenburgverbinding.

Krappe planning

De verschillende fases van dit proces zijn al goed te zien. De twee tunneldelen worden circa 180 en 200 meter lang en bestaan uit elementen van ongeveer 25 meter, die waterdicht worden gemaakt. BAAK heeft het enorme bouwdorp voor zeven maanden gehuurd. De uiterste datum van afzinken - het geheel of gedeeltelijk onder water brengen van een constructie - is april 2023. Volgens Sallo van der Woude, projectleider bij Rijkswaterstaat, is dat een heel krappe planning. Maar het team ligt goed op schema.|

Alex van Schie, projectleider bij BAAK, is trots. Als geboren Maassluizer heeft hij een persoonlijke verbintenis met de werkzaamheden: "Het voelt als het bouwen van een tunnel in je eigen achtertuin. Dat maken niet veel mensen mee denk ik."