Archief

Vierde aflevering On Track: DJ Lyente

De muziekindustrie wordt hard getroffen door de coronacrisis. Om regionale artiesten tóch een podium te geven om op te treden, brengt de WOS de achtdelige serie On Track.

Elke aflevering zijn we bij een andere jonge muzikant uit de regio, die met zijn of haar muziek lekker aan de weg naar succes aan het timmeren is. Deze vierde aflevering zijn we bij Maarten Bokma, die schuilgaat onder zijn artiestennaam Lyente. Deze dj en producer uit Honselersdijk wist al op jonge leeftijd wat hij wilde: muziek maken. "Op m'n twaalfde zat ik op gitaarles en samen met een vriend van school waren we helemaal gek van de muziek van Afrojack. Die maat van me had toen een programmaatje op zijn laptop gezet en daar gingen we toen zelf ook muziek mee maken. Daar is het allemaal begonnen", aldus Bokma.

Als ik moet kiezen, ben ik liever in m'n studio dan bij m'n vriendin

• Lyente

Inmiddels heeft hij, op z’n 21ste, zijn eigen studio. Dat is de plek waar hij het allerliefste is, omdat hij daar zijn creativiteit kwijt kan. Maarten: "Als ik moet kiezen, ben ik liever hier dan bij m'n vriendin, omdat ik hier lekker mijn muziek kan maken. Ik ben ook graag bij haar, maar dit is toch net even anders. Gelukkig heeft ze er geen problemen mee, ze is alleen maar blij voor me."

Heipaal
Bokma onderscheidt zich door – naar eigen zeggen – in zijn nummers sounds te gebruiken die je dagelijks hoort, maar niet in muziek verwacht. "Laatst stuurde m'n vader een fragment door van een heimachine. Het geluid van het heien heb ik vervolgens in een nieuw nummer verwerkt." Hoe dat klinkt, en hoe hij op jonge leeftijd al bij een van de grootste platenmaatschappijen ter wereld tekende, Warner Music, zie je in deze aflevering van On Track.

Jongerenredactie
'On Track' wordt gemaakt door de WOS-jongerenredactie. Deze is in maart 2020 opgericht en heeft als doel jongeren meer te betrekken bij lokaal nieuws en de lokale cultuur. Dat doet ze door nieuwsitems te produceren vanuit het perspectief van jongeren en programma's te maken die aansluiten bij de doelgroep.