Rotterdamse wethouder blijft bezorgd over spoorbeveiliging
De onderhandelingen tussen vervoerder RET en het bedrijf Bombardier over de spoorbeveiliging op de Hoekse Lijn verlopen nog steeds zeer moeizaam.
En dat baart de gemeente Rotterdam zorgen. Zo vraagt verantwoordelijk wethouder Arjan van Gils zich af of het Bombardier gaat lukken
zich aan de afspraken over tijd en geld te houden. Daarom wordt er nu ook door de RET en het projectteam onderzocht of er mogelijk alternatieve oplossingen zijn voor de
spoorbeveiliging en wat deze alternatieven voor consequenties met zich meebrengen.
Voor het eind van het jaar moet duidelijk zijn hoe er verder wordt gegaan met spoorbeveiliging, zo stelt de wethouder in een brief aan de Rotterdamse gemeenteraad. In de tussentijd heeft vervoersautoriteit MRDH de indienststellingsvergunning tot 1 maart 2021 verlengd. Dit is opnieuw een
tijdelijke vergunning omdat er nog gewerkt wordt aan een nieuwe versie van de beveiligingssoftware.
In september vorig jaar werd de Hoekse Lijn na een ombouwperiode van zo'n 2,5 jaar in gebruik genomen. Het is de bedoeling dat de verlenging tot het strand nog voor de zomer van 2022 af is.