Caiway probeert met een soort wasstraat DDoS-aanvallen eruit te filteren
Frustratie en gemopper achter de computer gisteravond in onder meer Westland. Internetprovider Caiway kampte met een grote DDoS-aanval waardoor duizenden klanten problemen kregen met internet.
Bij deze DDoS-aanval zijn er enorm veel computers die een verzoek tot internetverbinding sturen naar de servers in het Caiwaynetwerk. Er ontstaat een soort file, legt woordvoerder Mariska van der Hulst van Caiway uit. "Klanten die dan thuis een pagina op internet proberen op te zoeken, komen met hun aanvraag achteraan in die file terecht. En dan zegt de computer: 'Het lukt niet.'"
De internetprovider heeft een soort wasstraat om de DDoS-aanval eruit te filteren. "Die filters filteren de slechte data eruit en de goede, dat zijn de verzoeken van onze klanten, die laten ze door. En zo lossen we de file op", zegt Van der Hulst.
De computers die de enorme hoeveelheid verzoeken sturen, zijn deels gewoon computers bij mensen thuis. Kwaadwillenden sturen mailtjes met zogeheten malware die, zodra geopend, de computer kunnen inzetten voor een aanval.
"Het is belangrijk dat mensen hun apparaten in huis goed beveiligen, de updates uitvoeren en oude computers, printers of camera's van het internet afhalen. Want worden ze mogelijk door internetcriminelen ingezet voor zo'n DDoS-aanval", zegt Van der Hulst van Caiway.
Het Westlandse Tweede Kamerlid Arne Weverling (VVD) heeft Kamervragen gesteld over de DDoS-aanvallen die steeds vaker voorkomen. Hij vraagt zich onder meer af hoe groot de impact is op het bedrijfsleven.