Rutte stak licht op bij Westlandse transporteurs
Beide bedrijven gaven de premier inzicht in de huidige situatie bij hun bedrijven. Van de 58 vrachtauto's die het transportbedrijf Lievaart telt, staan er nu 40 stil. Het bedrijf vervoert bloemen naar Italië, maar na het instellen van de quarantaine in dat land ligt het bloementransport volledig stil. De transporteur kon zijn chauffeurs een paar weken inzetten voor het transport van levensmiddelen tijdens de hamsterpiek bij grote supermarktketens. Ook stuurde Lievaart zelfs lege vrachtwagens naar Italië om er WC-papier op te halen. Dit waren slechts tijdelijke opdrachten.
Moederdag
Vanwege Pasen is deze tijd voor de transporteur normaal de drukste periode van het jaar, zoals bijvoorbeeld rond Moederdag, de tweede zondag van mei. Lievaart hoopt dat de situatie in Italië het tegen die tijd weer mogelijk maakt bloemen te kunnen leveren. Het is extra zuur dat Lievaart er zo'n tien jaar over deed om uit de kredietcrisis van 2008 te komen. Het bedrijf verwacht straks weer tien jaar nodig te hebben om uit het coronadal te kruipen.Patat
Transporteur Daily Logistics telt 500 vrachtwagens en vervoert diepvriesproducten, waaronder patat, voor fastfoodketens binnen Europa en kreeg te maken met een vermindering van 50 procent van de ritten. Het bedrijf verzorgt ook het vervoer voor supermarktketens, dat gelukkig doorgaat. De onderneming vestigt haar hoop op het blijvende transport van groente en fruit naar het Verenigd Koninkrijk. Maar zij verwacht ook dat het transport van zeecontainers met uit Peru geïmporteerde avocado's zal afnemen.
NoodmaatregelElisabeth Post, voorzitter van de organisatie Transport & Logistiek Nederland, nam deel aan het werkbezoek van de premier. Ze is positief over de snelheid waarmee het kabinet de tijdelijke Noodmaatregel overbrugging voor werkbehoud (NOW) invoerde. "Het behouden van transportbedrijven en de banen binnen deze sector is cruciaal om Nederland draaiende te houden, ook na de coronacrisis", aldus Post.
Ze gaf tevens aan, dat het wel noodzakelijk is de regeling te verfijnen. Bedrijven die onderdeel zijn van een groter concern, hebben soms geen recht op ondersteuning terwijl ze wel in de problemen zitten en hun personeel niet bij andere delen van het concern aan de slag kan. Ook ondernemingen die afhankelijk zijn van één seizoen, zoals de bloementransporteurs, zijn niet geholpen, omdat de berekening voor steun is gebaseerd op een gemiddelde van een heel jaar.
Rutte de bezochte bedrijven een hart onder de riem: "Complimenten aan de hele sector. Laten we hopen dat we de schade kunnen beperken en het weer allemaal een beetje normaal wordt in Nederland. Daar gaan we aan werken. Dank jullie wel!"