In 2019 piek in personeelsverloop bij Midden-Delfland
De gemeente Midden-Delfland heeft in 2019 te maken gehad met een 'buitengewoon hoog personeelsverloop'. Op een totaal van 160 fte (fulltime-equivalent, één fte is één volledige werkweek) waren er ruim veertig vacatures.
Volgens de gemeente vertrokken medewerkers om verschillende redenen. "Een paar medewerkers hebben aangegeven dat onder meer de keuzes die gemaakt zijn in de nieuwe organisatiestructuur reden zijn geweest om een andere baan te zoeken. Ook zijn er medewerkers met (soms vervroegd) pensioen gegaan of verhuisd", verklaart het college van B en W in antwoord op vragen van Mijn Partij. De meest gegeven reden van vertrek zou echter zijn dat medewerkers op zoek zijn naar nieuwe uitdagingen, bijvoorbeeld in grotere organisaties of in functies met meer verdieping en salaris.
De gemeente Midden-Delfland was in de jaren voor 2019 gewend aan drie tot vijf vacatures per jaar. De 44 van afgelopen vormden dus een enorme uitschieter. Van die vacatures zijn er inmiddels 21 vervuld door nieuwe vaste medewerkers.
Om vacante functies toch te kunnen vervullen, is het afgelopen jaar veelvuldig gebruik gemaakt van (tijdelijke) inhuur van externe krachten. Mede hierdoor is een bezuiniging van 200.000 euro op de salariskosten niet gerealiseerd. Door middel van een kort geleden ontwikkeld plan van aanpak wil de gemeente meer grip krijgen op de kosten van personeel en inhuur.
Overigens hebben ook omliggende gemeenten problemen met het vinden van personeel, stelt Midden-Delfland. Dit speelt vooral op de beleidsterreinen ICT, financiën, ruimtelijke ordening, bouw- en woningtoezicht en openbare orde en veiligheid. Eind 2019 is daarom ook regionaal de 'taskforce arbeidsmarkt' gestart. "Dit houdt in dat er gezamenlijk (met omliggende gemeenten) professionele recruiters worden ingeschakeld om geschikte kandidaten te vinden voor vacatures die lastig in te vullen blijken", aldus de gemeente.