'Langenberg deed niets tegen problemen Hoekse Lijn'
De Rotterdamse wethouder Pex Langenberg heeft lange tijd zijn ogen gesloten voor de problemen met de Hoekse Lijn, schrijft mediapartner RTV Rijnmond. Al in februari 2017 kreeg hij van meerdere kanten te horen dat het niet goed liep met de nieuwe metroverbinding. Hij heeft echter tot juni 2017 niet ingegrepen. Met grote vertraging en een kostenoverschrijding van 90 miljoen euro tot gevolg.
Dat is een van de harde conclusies van de Commissie Hoekse Lijn. Deze commissie heeft de afgelopen twee maanden onderzocht wat mis is gegaan toen de voormalige spoorlijn tussen Rotterdam en Hoek van Holland moest worden omgebouwd naar moderne metroverbinding. De Rotterdamse gemeenteraad drong tijdens een debat in december aan op een raadsonderzoek. Een vernietigend rapport dat donderdag is gepubliceerd is het resultaat.
Project niet op orde
De Hoekse Lijn had binnen vijf maanden omgebouwd moeten worden zodat de metro in september 2017 kon rijden. Maar eind 2016 was al duidelijk dat de projectorganisatie het werk niet op orde had en dat ze er helemaal niet klaar voor was om de lijn om te bouwen. De projectdirecteur had deze informatie moeten delen met Langenberg, maar deed dit niet. De zorgwekkende uitkomsten kwamen in februari via de directeur van de RET alsnog bij de wethouder terecht.
Desondanks ondernam hij geen actie, zo stelt de onderzoekscommissie. "De bestuurlijke sturing is in de periode februari 2017 - mei 2017 niet wezenlijk veranderd ten opzichte van de sturing voor die tijd. Een actievere sturing had in deze periode niet misstaan", schrijft de commissie in het rapport.
Vertraging
De Hoekse Lijn zou in september 2017 gaan rijden. Een paar maanden daarvoor werd echter duidelijk dat die planning niet gehaald zou worden vanwege gebrek aan mankracht en problemen met de software van de het spoorbeveiligingssysteem. De geplande oplevering werd verschoven naar februari 2018.
Eind vorig jaar bleek ook deze datum niet haalbaar. Zoals het nu ernaar uitziet moet de Hoekse Lijn het laatste kwartaal van dit jaar gaan rijden tussen Schiedam en Hoek van Holland.
'Onvolledig geïnformeerd'
Wethouder Langenberg bood zijn excuses aan voor de enorme vertraging en moest zich verantwoorden tijdens een verhit debat. Hij zei toen dat hij onvolledig was geïnformeerd en dacht dat de projectleiding alles goed had geregeld.
Uit het onderzoek blijkt nu het tegenover gestelde. De commissie zegt dat er eind 2016 al veel signalen waren die erop wezen dat de planning om op 1 september 2017 te starten niet realistisch meer was. "Deze zijn tot juni 2017 nooit als definitief aangemerkt en niet als zodanig bestuurlijk geëscaleerd."
De conclusies uit het rapport van de Onderzoekscommissie Hoekse Lijn worden binnenkort in de raad besproken.