Archief
archieffoto

archieffoto

College: Ontsluiting nieuwbouwwijk De Kade niet via tunnel

Als het aan het Maassluise college van B en W ligt, zou de gemeenteraad het beste kunnen kiezen voor een ontsluiting van nieuwbouwwijk De Kade via de Deltaweg en de Vlaardingsedijk. En dus niet via een tunnel die aansluit op de Laan 1940-1945. Om een en ander veilig te houden zou onderzocht moeten worden of het Havenplein dan moeten worden voorzien van verkeerslichten. Dat werd dinsdag uitgelegd tijdens een thema-avond van de gemeenteraad.

De gemeenteraad wilde laten uitzoeken of het mogelijk is om een tunnel onder het spoor te maken. Maar het onderzoeksbureau ziet dat vanwege de hoge kosten niet als een reƫle optie. Volgens bureau Met Graumans is het mogelijk, maar kunnen vrachtwagens er dan geen gebruik van maken. VSP-raadslid Ton Luijendijk was nogal verbaasd dat het onderzoeksbureau de optie ter zijde lijkt te schuiven. Volgende week, tijdens de commissievergadering hierover, komen meerdere partijen daar vast op terug.

Verder pleit het college voor een volledige voet- en fietsoverweg bij het station. Daar moet nog wel vervolgonderzoek naar worden gedaan. Volgens de plannen van Graumans moet de Julianalaan vooral voor fietsers flink worden aangepakt. Het college ziet een vrijliggend fietspad en het verlagen van de maximumsnelheid op de weg naar 30 kilometer per uur als goede opties.

Woningbouw

De nieuw te bouwen wijk De Kade, op de plek waar nu nog het bedrijf Conline zit, moet tussen de 500 en 600 woningen gaan tellen. De belangrijkste weg in deze wijk aan Het Scheur moet de Handelskade worden, die alle tussenliggende straten met de rest van Maassluis verbindt. Conline dat nu op het terrein gevestigd is, verruilt begin volgend jaar Maassluis voor Moerdijk.

Categorieen:
Maassluis Politiek