Problemen met crisiscommunicatie in Rijnmondgebied
Er zijn problemen met de digitale crisiscommunicatie in het Rijnmondgebied. Dat bleek maandagavond na de brand bij de Esso-raffinaderij in de Botlek. Een NL-alert werd ontvangen in onder meer Maassluis, delen van Midden-Delfland en delen van Westland. Maar er zijn ook genoeg inwoners in de regio die de melding niet hebben gekregen.
Of je een melding krijgt, hangt af van welke telefoonmast jouw telefoon op dat moment gebruikt. Zo kon het ook zijn dat de ene inwoner van Maassluis wel een melding kreeg en de ander niet. Ook is het voorgekomen dat mensen die eerder wel een melding kregen, geen 'afmeldingsbericht' op hun telefoon zagen.
Mensen die de NL-alert hebben ontvangen werden doorverwezen naar Rijnmondveilig.nl, maar die website lag er voor een groot deel van de avond uit, of liet oude informatie zien. Op Twitter kwamen er wel berichten van Rijnmond Veilig door. Ook Esso zelf communiceerde via Twitter. Daarnaast was ook de gemeente Maassluis actief met berichten op Twitter, maar dan weer niet met een eigen bericht op de gemeentelijke site.
Publieksvragen
Inmiddels heeft Esso laten weten dat ze vanaf 09.00 uur een telefoonnummer openen voor publieksvragen over de brand van maandag. Dat nummer is 010-4874009.