Archief
RET

RET

Metropoolregio kleedt busvervoer Maassluis flink uit

Wie doordeweeks na 19.00 uur of op zondag vanuit Maassluis een bus wil pakken, heeft bij de start van de nieuwe dienstregeling in september dit jaar pech als het aan de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) ligt. Vooral lijn 33 van Connexxion ligt onder vuur. Ook de spitsbus, lijn 226, komt met de nieuwe dienstregeling te vervallen.

Hoewel het vervallen van lijn 226 nog als een logisch gevolg van de start van de metrolijn kan worden gezien, is dat bij het uitkleden van bus 126 (RET) en bus 33 (Connexxion) niet het geval. Bus 126 heeft vooral de functie van het vervoer naar station Maassluis-West en naar Vlaardingen en Schiedam. Bus 33 is de enige lijn die Maassluis met Naaldwijk aan de ene kant en Delft aan de andere kant verbindt.

De MRDH wil het verlies van de lijndiensten opvangen met kleinschalig vervoer, maar concrete plannen daarvoor zijn er nog niet. De gemeente Maassluis is dan ook alles overziend niet blij met de wijzigingen die de MRDH uit zou willen voeren. Het stoppen van de dienst op zondag en in de avonduren noemt het college van burgemeester en wethouders zelfs onacceptabel.

Lijn 33

Ook is het college niet te spreken over de wijziging van de route van lijn 33 om niet meer langs de Industrieweg te rijden, maar door het centrum. En ook de bereikbaarheid van bedrijventerrein De Dijk en de naastgelegen begraafplaats blijft wederom buiten het vizier van de Metropoolregio.

Er zijn volgens het college ook positieve zaken door de MRDH aangedragen. Zo vindt het college het een goed idee om lijn 33 langs de Westlandseweg te laten rijden om in de toekomst ook de wijk Wilgenrijk met openbaar vervoer te ontsluiten. Ook de extra BOB-ritten in de nachtelijke uren en de verbetering van de dienstregeling van lijn 36 bij Maasland Viaduct worden gewaardeerd.