Huisartsenposten in regio nemen driekwart telefoontjes op tijd op
De huisartsenposten in onze regio zijn telefonisch relatief goed bereikbaar, blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond. Van de twintig telefoontjes werden er bij de Huisartsenpost Westland veertien binnen twee minuten beantwoord, bij Huisartsenpost Nieuwe Waterweg Noord, waar Maassluis onder valt, gaat het om vijftien oproepen die op tijd werden beantwoord.
De Consumentenbond belde in mei veertig huisartsenposten telkens twintig keer op een niet-spoedlijn. Alleen bij de Doktersdienst Groningen en Dienstenstructuur Zuidwest Drenthe Noordwest Overijssel werden alle telefoontjes binnen twee minuten beantwoord.
Mark van Lier, directeur van Huisartsenpost Westland vertelt dat vijf oproepen pas beantwoord werden nadat de beller tweeënhalve minuut tot bijna vijf minuten had gewacht. Er was één uitschieter met een wachttijd van bijna acht minuten tijdens een avonddienst. "Het kan zijn dat er toen een calamiteit was op de huisartsenpost, bijvoorbeeld een reanimatie. Maar dat moeten we nog verder uitzoeken en analyseren waar het aan ligt."
Overigens is er in het keuzemenu van de huisartsenpost een optie voor mensen met levensbedreigende spoed. In dat geval worden alle andere telefoontjes automatisch in de wacht gezet en gaat dit gesprek voor.
De posten in onze regio doen het een stuk beter dan bijvoorbeeld de 'buren' van Huisartsendienst SMASH (regio Haaglanden, zestien oproepen niet op tijd beantwoord) en Huisartsenpost Rijnmond (twaalf niet op tijd beantwoord).