Westland start brede duurzaamheidscampagne
Tijdens een ondernemersbijeenkomst in De Westlandse Druif in Monster is woensdagmiddag de campagne 'Westland Woont Duurzaam' gelanceerd. Het doel is niet alleen verduurzaming van de woningen maar ook meer bewustwording op dit gebied bij de inwoners van Westland. De campagne richt zich op zowel huishoudens als het bedrijfsleven.
Centraal informatiepunt is de website Westlandwoontduurzaam.nl. Behalve het doorlopend verstrekken van talrijke besparingstips, komt de gemeente ook met een wijkaanpak, die na de zomer start. Door de verduurzaming van de bestaande woningvoorraad wijkgericht aan te pakken, worden schaalvoordelen bereikt, wat kostenverlagend werkt voor bewoners die maatregelen aan de woning willen laten uitvoeren, aldus de gemeente. Ook kunnen bewoners veel energie besparen door hun gedrag aan te passen aan de hand van tips op de website.
Energiesafari
De wijkaanpak gaat in september van start in De Lier. De bewoners hebben daarbij de keuze tussen een model waarbij zij geheel ontzorgd worden en een model waarbij zij zelf regie houden. Een voorbeeld hiervan is de zogeheten Energiesafari. Tijdens zo'n energiesafari wordt er een warmtescan gemaakt van de woning. Een expert vertelt precies wat dit warmtebeeld laat zien over de energieverliezen aan de woning. Door deze warmtelekken aan te pakken, kan de energierekening omlaag worden gebracht.
Mascotte
De gemeente Westland, die in 2010 met de 'groene mannetjes' kwam in het kader van de campagne Inspired by Westland heeft in deze duurzaamheidscampagne als mascotte een groen monstertje: Wessie. Deze mascotte gaat de komende weken de boer op en is onder meer te vinden tijdens de feestweek in 's-Gravenzande, de braderie in Monster, het Varend Corso, de Bradelier in De Lier en de Westland Reunie in Naaldwijk.