Nog geen steun voor eerste verkeerslicht in Maasland
Het college van B en W in Midden-Delfland krijgt de handen nog niet op elkaar voor het eerste verkeerslicht in Maasland. Tijdens een commissievergadering dinsdagavond was er nog veel bezwaar tegen het plan. De proef die vanaf eind augustus een half jaar moet worden gehouden op het kruispunt van de Oude Veiling met de Maassluiseweg zou nog veel te vroeg komen.
Volgens Frank van Lier (Mijn Partij) kan het college beter eerst de twee andere oplossingen uitvoeren: van twee aparte fietspaden naar één tweerichtingsfietspad en de weg veiliger inrichten. Die situatie moet dan bekeken worden en als dat de weg niet veiliger maakt, dan zou er eventueel wel een proef gedaan kunnen worden met verkeerslichten. "We hebben de tijd", aldus Van Lier, die verwees naar het feit dat nieuwbouwwijk Wilgenrijk in Maassluis voorlopig nog niet af is en ook de Blankenburgtunnel er nog niet ligt. Die twee zaken zouden zorgen voor een flinke toename van de verkeersdrukte.
Ook andere oplossingen voor het onoverzichtelijke kruispunt werden genoemd. Een inspreekster vroeg het college te kijken naar het shared space-concept, waarbij alle verkeersborden worden weggehaald en verkeersdeelnemers zelf moeten nadenken en communiceren. Ook het neerleggen van een hondenbot-rotonde, zoals die er ook bij de op- en afrit van de A20 ligt, werd genoemd.
De kruising Oude Veiling/Maassluiseweg is al jaren onderwerp van gesprek. PvdA'er Arjen Dorenbos had uitgerekend dat het kruispunt in 35 jaar liefst zeventien keer was aangepakt. Een rondgang langs diverse verzekeringsmaatschappijen leerde Dorenbos dat er jaarlijks gemiddeld dertig ongelukken plaatsvinden.