Duijsens stuurt open brief over gemeentehuis

Fractievoorzitter Duijsens van Westland Verstandig-Leo2.0 wil alles uit de kast halen om de bouw van, wat hij noemt, 'twee halve gemeentehuizen' tegen te houden. Zijn eerste stap is een vrijdag gepubliceerde open brief aan de Westlanders, die hij ook geadresseerd heeft aan de commissaris van de Koning en aan minister Plasterk van Binnenlandse Zaken.

Duijsens wil met zijn brief voorkomen dat op voorstel van het college de gemeenteraad eind deze maand een finale beslissing neemt over de Europese aanbesteding. Hij vindt het onaanvaardbaar dat de volgend jaar nieuw gekozen gemeenteraad niets meer over de huisvesting van de gemeentelijke organisatie kan zeggen. Dat is namelijk het gevolg van de door burgemeester Van der Tak voorgestelde procedure.

In een commissievergadering hield Van der Tak zijn opponent begin deze week het volgende voor: "Het was een verzoek van de meerderheid van de raad om deze collegeperiode een besluit te nemen." Verder zegt Van der Tak conform het in december vorig jaar genomen raadsbesluit te handelen.

Duijsens betoogt in zijn brief, dat de burgemeester over de schreef gaat. "Hij stelt zijn eigen imago en verlangens boven het belang van de gemeente Westland", aldus de voorman van Westland Verstandig. Duijsens vindt het erg ongelukkig, dat Van der Tak de nieuwbouw van het gemeentehuis in zijn takenpakket heeft. "Immers de burgemeester dient de gemeente en de Raad en het College te behoeden voor eventuele misstappen en nu heeft de burgemeester toch een dubbele pet op: hij bedenkt, voert uit en moet tevens iedereen 'behoeden'. Dat lijkt een niet gewenste combinatie," aldus Duijsens.

Op woensdagavond 30 oktober staat het aanbestedingsplan op de agenda van een extra vergadering van de Westlandse gemeenteraad. Overigens is de fractievoorzitter van Westland Verstandig-Leo2.0 het ook oneens met dat plan, waarin de uiteindelijk gekozen bouwcombinatie niet alleen bouwt, maar ook verantwoordelijk is voor exploitatie en onderhoud. Duijsens noemt dat uiterst ingewikkeld en duur.

Categorieen:
Westland Algemeen