Archief

Wisselende scores dienstverlening aan bedrijven

De gemeente Midden-Delfland scoort met een gemiddelde van 5,09 slecht als het gaat om de dienstverlening via de telefoon en e-mail aan ondernemers. Westland scoort met een 6,47 beter. Dit blijkt uit een onderzoek dat uitgevoerd is in opdracht van de Kamer van Koophandel Den Haag. Gemiddeld scoren de onderzochte gemeenten een 5,8.

In dit onderzoek zijn gemeenten 15 keer telefonisch en 5 keer via e-mail benaderd en zijn er vragen voorgelegd die ondernemers in de praktijk hebben. Daarbij kan gedacht worden aan vragen over een exploitatievergunning voor de horeca, een ontheffing voor de winkeltijdenwet en een standplaatsvergunning.

De gemeente Westland scoorde met haar telefonische bereikbaarheid een 7,4, dit is ver boven het gemiddelde van 5,9. Daar tegenover scoort Westland met de bereikbaarheid per e-mail met een 3,7 onvoldoende. Gemiddelde scoren de gemeenten op dit aspect een 5,7.

Midden-Delfland scoort op het gebied van telefonie met een 5,6 net onder het gemiddelde van 5,9. Als het gaat om het beantwoorden van e-mails, scoort deze gemeente slechter. Met een 3,6 zit het ver onder het gemiddelde van 5,7.

De Kamer van Koophandel biedt de rapportages aan de gemeenten en lokale ondernemersorganisaties aan, voorzien van concrete tips en verbetersuggesties. Op deze manier hoop de Kamer dat de partijen met elkaar in overleg gaan om de dienstverlening van de gemeenten te verbeteren.