Archief

De Hoek komt nu in beeld bij 'Westlandse haven'

Het tot nu toe niet betrekken van deelgemeente Hoek van Holland bij de zogenaamde 'Westlandse Haven', heeft volgens Mart Valstar, voorzitter van de projectgroep, puur te maken met de procesvolgorde van dit initiatief. Nu 11 Westlandse bedrijven en Stena Line een verklaring hebben ondertekend, zullen er bijvoorbeeld vergunningen nodig zijn. In dat stadium komt de deelgemeente in beeld.



De Westlandse bedrijven en Stena Line hebben afgesproken per jaar tussen de 10.000 en 15.000 containers per binnenvaartschip te zullen vervoeren. Het betreft importcontainers vanuit het Rotterdams havengebied met groente en fruit voor het Westland.



Net voor de bijeenkomst waarbij de afspraken werden ondertekend, kwam deelraadsvoorzitter Hestia Reukema met een schriftelijke verklaring. Hierin sprak zij haar verbazing uit. Zo zal volgens haar de lucht- en geluidskwaliteit onder het project lijden en zorgt de overslag voor extra druk op het wegennet. Tot haar verbazing is Hoek van Holland in het geheel niet betrokken geweest bij de gesprekken over de zogeheten Fresh Corridor.



Valstar wijst er in een reactie op, dat de weg tussen de Oranjesluis en de haven niet langs het dorp gaat en dat het aantal vervoersbewegingen waar Stena Line een vergunning voor heeft, vele malen groter is dan waar zij nu gebruik van maakt. "Die 10.000 tot 15.000 containers per jaar extra, gaan die situatie niet veranderen. Dus dat valt binnen de regels", aldus Valstar op WOS-Radio.