Sint spekt speelgoedwinkels
Het winkelende publiek heeft in de aanloop naar Sinterklaas ook dit jaar weer goed haar weg weten te vinden naar de speelgoedwinkels. Verschillende speelgoedwinkels in de regio melden de afgelopen weken een succesvolle omzet te hebben gedraaid. De omzet was naar hun zeggen "boven verwachting" of "beter dan vorig jaar".
Wat daarbij opvalt, is dat consumenten hun cadeaus dit jaar heel bewust kiezen. Zo wordt er eerder gekozen voor duurdere en betere artikelen. Winkeliers zoeken de verklaring hiervoor in de economische crisis. Zoals een van hen verwoordde: "Mensen denken dat ze minder te besteden hebben. Ze lijken door media bang te zijn gemaakt. Daardoor kiezen ze bewuster, en dan vaak voor de A-merken. Wij merken aan de kassa dat mensen wel degelijk veel te besteden hebben."
Jongens kregen dit jaar wederom veelal lego of duplo cadeau. Ook op afstand bestuurbare voertuigen deden het goed. Meisjes bedankten Sinterklaas als vanouds voor Barbie's en andere poppen. Spelletjes en puzzels waren dit jaar ook opvallend populair. Zo is Scrabble landelijk uitverkocht, mogelijk door het succes van Wordfeud dat via smartphones en tablets wordt gespeeld.