Archief

Actiegroepen boos om selectie tunnelvarianten

Diverse actiegroepen hebben boos gereageerd op de geselecteerde varianten voor een Oranjetunnel of een Blankenburgtunnel onder de Nieuwe Waterweg. Het ontbreken van argumentatie is volgens hen een schoffering van het participatieproces en alle belanghebbenden en bewoners.

Ze roepen de Tweede Kamer op het besluitvormingsproces stil te leggen totdat inzicht wordt gegeven in de selectie van varianten. Minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu laat de vijf varianten onderzoeken in de milieu-effectrapportage die deze zomer wordt voorbereid.

Voor de Oranjeverbinding worden twee varianten uitgewerkt. Beide varianten liggen ten oosten van het Oranjekanaal. Variant 1 is een vrijliggende weg tussen de tunnelmond en de A20, die alleen een aansluiting heeft ter hoogte van Westerlee. Deze variant gaat over de bestaande wegen heen.

Variant 2 is een verbinding die wordt geïntegreerd met de Hoekse Baan en een extra aansluiting heeft op deze nieuwe ontsluitingsweg naar Hoek van Holland. Deze variant ligt grotendeels op maaiveld, kruist de Maasdijk op dijk-hoogte en passeert de nog aan te leggen turborotonde van het 3-in-1 project.

Voor de Blankenburgverbinding worden drie varianten uitgewerkt. De verschillen bevinden zich in het gebied tussen Vlaardingen en Maassluis.

Variant 1 kiest de kortste verbinding en blijft grotendeels op maaiveld. De weg gaat over het spoor heen en zal op een nog nader te bepalen wijze de Zuidbuurt kruisen.

Variant 2 volgt een tracé langs de rand van het slagenlandschap aan de westoever van de Krabbeplas. In het onderzoek wordt gekeken naar maaiveldligging en verdiepte ligging ter plaatse van het spoor en de Zuidbuurt.

Variant 3 volgt een oostelijker tracé, eerst langs de Vlaardingsedijk, dan halfverdiept noordwaarts in het gebied tussen de Krabbeplas en Vlaardingen.

Bij varianten 2 en 3 is een aansluiting op het onderliggend wegennet van Vlaardingen mogelijk.