Archief

Actieplan voor kasgroentensector

Er is een branchebreed actieplan ontwikkeld om de afzet van kasgroenten te versterken. Een kerngroep van bedrijven en brancheorganisaties wil hiermee de weg effenen naar een gezond toekomstperspectief van deze tuinbouwsector.

De kerngroep is dit voorjaar ingesteld na een oproep van toenmalig minister Gerda Verburg. Voor de sector kasgroenten was 2009 immers een ongekend slecht jaar en ook in de jaren ervoor stonden de rendementen al fors onder druk. Produceren onder de kostprijs was in de kring der telers geen uitzondering.

Het is voor het eerst dat er een gezamenlijke visie ('De consument centraal') op tafel ligt. De regie van het actieplan ligt bij de brancheorganisaties LTO

Glaskracht Nederland, Dutch Produce Association (DPA) en Frugi Venta, het Groenten en Fruit Handelsplatform Nederland.

De afzetstructuur in de glasgroentesector, met ruim 1.800 productiebedrijven en 150 handelsbedrijven en afzetverenigingen, wordt te versnipperd gevonden. De kerngroep, waarin onder meer ook Rabobank Westland en The Greenery zijn vertegenwoordigd, streeft daarom naar meer schaalgrootte en minder schakels in de keten tussen producenten en consumenten. Hierdoor ontstaan financieel sterkere partijen, die kunnen investeren in professionelere ketens.

De actiepunten moeten voor een deel door bedrijven en telersverenigingen individueel worden opgepakt en in hun toekomststrategie worden vastgelegd.

Hoe dan ook, is er volgens de kerngroep meer balans nodig tussen de klantvraag op Europese schaal en het Nederlandse productaanbod.

Categorieen:
Westland Algemeen