Archief

Geen gesprek meer over A4

De Midden-Delfland Vereniging gaat niet meer met het ministerie van Verkeer en Waterstaat in gesprek over de verlengde A4. Het departement had de vereniging gevraagd vrijdag 17 september over haar zienswijze te komen praten, maar de vereniging vindt dat gesprek overbodig nu het Tracébesluit al is ondertekend.

Dat heeft de vereniging deze week minister Eurlings per brief laten weten. Dat de ondertekening naar 2 september werd vervroegd, was wellicht ingegeven door de wens om het besluit nog door het huidige kabinet te laten nemen, maar draagt er niet aan bij te voorkomen dat organisaties tot aan de Raad van State gaan procederen, aldus de vereniging.

In de brief wordt nog eens aangegeven dat de Midden-Delfland Vereniging voorstander blijft van de variant A4-met vaart. Bovendien stelt de vereniging dat het Tracébesluit afwijkt van eerdere afspraken de A4: niet horen, zien en ruiken. "Hoewel op onderdelen extra maatregelen genomen worden, zal de A4 uiteindelijk niet zo onwaarneembaar in het landschap liggen als overeengekomen."

De vereniging voert nog eens aan dat de aantasting van de natuur in Midden-Delfland onvoldoende wordt gecompenseerd: Eurlings wil 30 ha weidevogelgebied met 15 ha vogelnatuurgebied compenseren. Bovendien is de vereniging het er niet mee ens dat die compensatie vooral ten zuiden van Rotterdam wordt voorgesteld. De aantasting van de natuur moet met minimaal 30 ha worden gecompenseerd aansluitend aan het gebied van Midden-Delfland, aldus de verening.

De Midden-Delfland Vereniging schrijft dat zij graag met Rijkswaterstaat had gesproken voordat een besluit was genomen. Laat dit een leertraject zijn voor komende besluiten, aldus de vereniging die daarbij wijst op een nieuwe tunnel onder de Nieuwe Waterweg. "Als het aan ons ligt wordt Midden-Delfland niet verder versnipperd, zeker niet door een Blankenburgtunnel dwars door de Zuidbuurt tussen Schiedam en Vlaardingen." De vereniging besluit haar brief met de opmerking graag met het ministerie te praten over de toekomst van Midden-Delfland "in een omgeving die duurzaam bereikbaar is".