PW: Busvervoer onthutsend
Progressief Westland spreekt van een onthutsend beeld omtrent de kwaliteit van het busvervoer in de regio door Veolia.
De hele maand september dat het Meldpunt OV open stond regende het volgens de politieke partij klachten van reizigers.
"Chauffeurs kennen de route niet en moeten door passagiers de weg gewezen worden en het navigatiesysteem werkt niet naar behoren. Bovendien blijkt de dienstregeling frequent niet haalbaar waardoor bussen óf niet op komen dagen óf er verschijnen drie bussen voor dezelfde lijn op dezelfde tijd. Zelfs vijf weken na de overname worden dezelfde klachten gemeld", aldus Progressief Westland over de uitkomsten van het meldpunt.
Fractievoorzitter Ger Alleblas overhandigt aanstaande dinsdag de rapportage "Van Connexxion naar Veolia, zelfde prijs, zelfde kwaliteit, zelfde veiligheid?" aan Westlandse politici van de commissie Ruimte. Het rapport zal ook aangeboden worden aan wethouder Bram Meijer, wethouder verkeer en vervoer en lid van het dagelijks bestuur van Haaglanden en aan de voorzitter van de raadscommissie ruimte.
Sinds zondag 30 augustus verzorgt busmaatschappij Veolia, in opdracht van Stadsgewest Haaglanden, het streekbusvervoer in regio Haaglanden, inclusief gemeenten Westland en Midden-Delfland.
De voornaamste conclusie is volgens het rapport overigens dat de veiligheid van de reizigers in het geding is. De stadsbussen die Veolia inzet op de langere trajecten via de snelweg, zijn daar ongeschikt voor. De snelheid van de stadsbus is te laag om 'op snelheid' in te voegen op de snelweg. In het rapport wordt als voorbeeld het invoegen via de relatief korte oprit van Maasland naar de A20 genoemd. Ook zijn sommige bussen overvol, aldus de meldingen bij het meldpunt.