Negen weken hinder door werk aan Hoeksebaan: 'Niemand wist ervan'
Op initiatief van de provincie Zuid-Holland wordt de fundering van de Hoeksebaan (N223) vanaf komende maand aangepakt. Een noodzakelijke ingreep, maar de manier waarop de provincie dit aanpakt, zorgt voor flinke opschudding in Hoek van Holland. Het grootste probleem? Niemand leek ervan te weten.
De Hoeksebaan is een van de belangrijkste toegangs- en uitgangswegen van Hoek van Holland. De weg verbindt het dorp met de omliggende gebieden en is een cruciale route voor het vracht- en passagiersverkeer van de ferryterminal van Stena Line. Langs de weg bevinden zich ook diverse bedrijven en een bedrijventerrein.
De provincie Zuid-Holland heeft besloten om groot onderhoud uit te voeren aan de fundering van de weg. Dit betekent dat de Hoeksebaan volledig afgesloten wordt voor al het doorgaande verkeer. De werkzaamheden starten op 17 maart en moeten op 25 mei afgerond zijn.
Wat gaat er gebeuren en hoelang duurt het?
Onderhoudsaannemer Gebr. van der Lee voert de werkzaamheden uit in opdracht van de provincie. De complete fundering van de weg wordt vernieuwd, wat een volledige afsluiting noodzakelijk maakt. Volgens de planning duren de werkzaamheden negen weken.
Hoewel dit soort groot onderhoud onvermijdelijk is, zorgt de aanpak voor veel kritiek. Eén van de grootste punten van ergernis is dat er alleen overdag wordt gewerkt. Stena Line stelt dat een 24/7-aanpak de duur van de werkzaamheden aanzienlijk had kunnen verkorten, mogelijk van negen naar drie weken.
Hoe (slecht) is er gecommuniceerd?
Wat de betrokkenen het meest frustreert, is de gebrekkige communicatie over de afsluiting. Veel partijen die direct met de Hoeksebaan te maken hebben, zoals Stena Line, de ondernemersvereniging, de politie en de brandweer, zeggen van niets te weten.
"Bij mij niet bekend. Betekent nogal wat ☹"
Rita van Hardeveld, wijkmanager Hoek van Holland
Cees Schalkoort, voorzitter van de Ondernemersvereniging Hoek van Holland, hoorde pas via geruchten over de werkzaamheden. "Wij zijn zelf gaan uitzoeken wat er aan de hand was. Uiteindelijk bleek dat de provincie de communicatie heeft uitbesteed aan de aannemer, en die heeft alleen een tijdelijke verkeersmaatregel doorgevoerd. Maar niemand wist ervan", zegt hij. Hij noemt de late communicatie "een vorm van opzet" en vreest dat de provincie bewust partijen laat verrassen om zo min mogelijk weerstand te krijgen.
Ook Stena Line werd overvallen door het nieuws. De afsluiting heeft grote gevolgen voor hun vracht- en passagiersvervoer. "Er is geen rekening gehouden met de piekmomenten van onze schepen", stelt Henk Versteegh, Port & Terminal Services Manager. Daarnaast is er onzekerheid over de doorgang van breedte- en lengtevervoer naar de ferry.
"Mijn vraag: wisten de deelnemers aan het veiligheidsoverleg hiervan? Ik vermoed van niet, wat dan teleurstellend zou zijn gezien de impact op het dorp."
Henk Versteegh, Port & Terminal Services Manager Stena Line
De dorpsraad van Hoek van Holland is wél positief over het feit dat de weg wordt aangepakt, maar hekelt de gebrekkige communicatie. "De communicatie richting de dorpsraad is totaal niet geweest", zegt voorzitter Jacco van Dam.
Ernstige verkeersproblemen
De gemeente Rotterdam stelt dat zij op de hoogte was van de werkzaamheden en hierover in overleg is geweest met de provincie. Toch lag de verantwoordelijkheid voor de communicatie volgens een woordvoerder bij de provincie.
Stena Line pleit voor uitstel van de werkzaamheden of een andere aanpak waarbij de weg niet volledig wordt afgesloten. Als dat niet kan, willen zij dat de werkzaamheden zo kort mogelijk duren of in fasen worden uitgevoerd.
"Bij ons was het ook niet bekend. Ook niet bij onze afdeling verkeer. Dus ik ben benieuwd met wie er contact is geweest?"
Jeffrey van Uffelen, Operatoneel Expert Wijk MaasHoek
De ondernemersvereniging voorziet ernstige verkeersproblemen. "De Haakweg en de Nieuwelaan gaan enorme klappen krijgen. We gaan daar lange files zien", zegt Schalkoort. Hij pleit ervoor om verkeersregelaars in te zetten om de doorstroming te bevorderen, zoals eerder bij werkzaamheden op deze route is gedaan.
Impact is groot
De ondernemersvereniging is niet alleen verbaasd over de gebrekkige communicatie, maar ook bezorgd over de economische gevolgen van de afsluiting. Bedrijven langs de Hoeksebaan zullen slechter bereikbaar zijn, en de impact op het dorp kan groot zijn.
Schalkoort vindt dat de provincie het project beter had moeten plannen en communiceren. "De provincie zegt: 'Kijk maar naar de onderaannemer.' Maar die moet nu in allerijl proberen met alle partijen om de tafel te gaan. Dat had veel eerder moeten gebeuren", aldus Schalkoort.
"Bij ons ook niet bekend."
Mohammed el Oulkadi, stadsbeheer gemeente Rotterdam
Maatregelen tegen verkeersproblemen
De provincie Zuid-Holland stelt in een reactie aan de WOS dat er overleg is geweest met gemeenten en hulpdiensten over de afsluiting van de Hoeksebaan. Volgens een woordvoerder zijn kritieke partijen zoals Stena Line en bedrijven langs de weg al benaderd. Andere betrokkenen, waaronder de ondernemersvereniging en de dorpsraad, krijgen vrijdag of uiterlijk maandag officieel bericht.
Om verkeersproblemen te beperken, worden stoplichten aangepast, verkeersregelaars ingezet en extra borden geplaatst, waaronder met pictogrammen voor buitenlandse chauffeurs. Stena Line informeert daarnaast haar passagiers over de omleidingsroutes.
Op de vraag waarom er niet 's nachts of gefaseerd wordt gewerkt, antwoordt de provincie dat dit door overlast en capaciteitsgebrek niet mogelijk is. Tijdelijke reparaties zijn volgens hen geen optie door de slechte staat van het asfalt.
Het onderwerp was ook in het WOS Nieuws van vrijdag. Belijk hier de uitzending.