Moederbedrijf lingeriemerk Sapph failliet, verkoop via ander bedrijf gaat door
Het moederbedrijf van het in Maassluis gevestigde lingeriemerk Sapph, Ultraviolet Group, is deze week door de rechtbank in Rotterdam failliet verklaard. Ondanks de aanhoudende ophef rond het modemerk, benadrukt de curator dat dit faillissement niet geldt voor het bedrijf dat de producten aan consumenten verkocht.
Klachten over het lingeriemerk stapelden zich de afgelopen maanden op. Onder meer de tv-consumentenprogramma's Radar en Kassa besteedden eerder aandacht aan de problemen rond de webshop. Klanten meldden massaal dat bestellingen niet werden geleverd, terugbetalingen uitbleven en dat de klantenservice amper bereikbaar was.
Uit het onderzoek van het Kassa bleek vorige maand dat klanten producten bestelden waarvan ze dachten dat deze direct leverbaar waren. Pas na betaling werd duidelijk dat het om een pre-order ging, waardoor de levering werd uitgesteld. Sommige klanten wachten sinds augustus 2024 zonder resultaat. Ook verzoeken om terugbetaling worden niet nagekomen.
Oprichtster Annique van der Zande gaf destijds in een schriftelijke reactie aan dat het pre-ordersysteem in de zomer van 2024 is geïntroduceerd en dat de klachten aanleiding waren om de website te verbeteren. Toch bleef het aantal klachten groeien en konden veel klanten geen contact meer krijgen met het bedrijf.
Verkoopbedrijf nog actief
Het faillissement van Ultraviolet Group zorgde voor veel verwarring en boosheid. "Ja zie je wel, stelletje oplichters, mensen hun geld vast blijven houden, die hun koop op rechtmatige wijze willen ontbinden en je dan failliet laten verklaren", reageert iemand op het reviewplatform Trustpilot. Op die website zijn sinds woensdag nog tal van andere 1-sterreviews geplaatst.
Curator Jelle Smael benadrukt tegen de WOS echter dat Ultraviolet Group niet de vennootschap is waar de verkopen van producten aan klanten plaatsvinden. "Verkopen vinden/vonden plaats via Ultracool BV. Deze vennootschap is niet failliet", laat hij weten. "Klanten die online bestellingen hebben gedaan en daaromtrent vragen hebben, dienen zich te melden bij de klantenservice van Ultraviolet, te bereiken via service@sapph.com. De curator heeft geen informatie over de status van zendingen en/of eventuele terugbetalingen. De curator is daarin geen partij."