Archief
Rijkswaterstaat

Westlandse transporteurs kijken uit naar nieuwe tunnel: 'Maar willen wel korting'

Vanaf 7 december kunnen de eerste auto’s en vrachtwagens uit onze regio via de Blankenburgverbinding naar de havens van Rotterdam rijden. Vooral Westlandse bedrijven kijken daar reikhalzend naar uit. Marcus Post van DLG Logistics: "We kunnen straks een vrachtwagen per dag meer laten rijden."

Normaal staan de vrachtwagenchauffeurs van DLG Logistics in Maasdijk dagelijks in ellenlange files voor de Benuxtunnel en de Botlektunnel. "Maar dat is straks voorbij dankzij deze nieuwe weg en tunnel", glimlacht Post. "Een retourtje naar de Maasvlakte scheelt ons straks 34 minuten."

Post begeleidt jaarlijks het vervoer van 15.000 containers naar het Westland. "Die containers arriveren per schip op de Maasvlakte, waarna wij ze naar onze klanten in het Westland brengen. We rijden per dag wel vijftig keer op en neer. De nieuwe weg scheelt ons straks tijd en brandstof, waardoor we een vrachtwagen per dag extra kunnen laten rijden."

Volgens Barry Zuiderwijk van HZ Logistics kan het verkeer zich straks ook beter spreiden, waardoor het ook minder druk wordt op de A20 richting de Beneluxtunnel en Vlaardingen. Ook de Nederlandse transportbranche juicht de komst van de tunnel toe. "De vertragingen op de weg betekenen voor de logistieke sector gewoon economische schade", weet Wessel Deelstra, van branchevereniging Transport en Logistiek Nederland (TLN). "Met een extra verbinding is die schade hopelijk minder."

Tol betalen

Desalniettemin is de weg alles behalve 'gratis'. "Men wilde de weg nu al aanleggen, terwijl daar eigenlijk nog onvoldoende geld voor was", legt Jorgen van der Meer, omgevingsmanager bij Rijkswaterstaat uit. "Dat geld moet opgebracht worden met tol." Automobilisten betalen 1,51 euro en vrachtwagenchauffeurs zijn 9,13 euro kwijt per rit.

DLG gaat per dag honderd keer door de tunnel heen en zal dus straks ook per dag bijna 900 euro moeten aftikken. "We snappen dat er tol geheven wordt, daardoor kan de weg ook betaald worden", aldus Post. "Wel vinden we dat we als 'grootgebruiker' van de weg wel wat korting zouden mogen hebben."

'Bij calamiteiten tolvrij komen te staan'

Overigens hoeven automobilisten niet voor tolpoortjes voor de tunnel te wachten; het is namelijk de eerste tolweg waar weggebruikers automatisch kunnen betalen, dankzij het nieuwe systeem e-Tol. Camera's registreren het kenteken, online moet betaald worden. Dat kan per keer, maar ook via automatische afschrijving of een tegoed.

Weggebruikers moeten daar zelf achteraan. En daar zet TLN nog wel haar vraagtekens bij het systeem. "Is het wel goed te handhaven, en zullen buitenlandse vrachtwagens straks ook betalen?", uit Deelstra zijn zorg. "Daarnaast vinden we dat in geval van calamiteiten, wanneer alternatieve wegen afgesloten zijn of vast staan – de A24 tolvrij moet komen te staan."

Tunnel wel open op 12 augustus voor Tour de Femmes

Ondanks de tol kijken vrachtwagenchauffeurs reikhalzend uit naar de opening van de weg. "We gaan de tol doorbelasten aan onze klanten. En doordat we minder brandstof kwijt zijn, is dit alsnog goedkoper dan de andere route."

Toch moeten de vrachtwagenchauffeurs nog een aantal maanden geduld hebben. "Eerst moeten er nog testen uitgevoerd worden in de nieuwe tunnels", aldus Van der Meer. Wel wordt de tunnel op 12 augustus al gebruikt door de wielrensters die meedoen aan de Tour de France Femmes. Zij rijden in de eerste etappe, van Rotterdam naar Den Haag, door de nieuwe tunnel..