Archief
NOS

NOS

Schade door boerenprotesten: 'Veel extra kilometers en veel extra uren'

Door de boerenprotesten in Frankrijk en België zijn de toegangswegen geblokkeerd. Hierdoor leiden Westlandse transportbedrijven veel schade. Daarnaast leeft er de angst bij deze bedrijven of de vracht überhaupt aankomt.

De boeren in Frankrijk en België protesteren tegen het landbouwbeleid in hun land, omdat die strenger zou zijn dan in andere landen. Veel boeren zeggen dat ze moeite hebben om rond te komen door hoge kosten die ze niet of nauwelijks kunnen doorberekenen in de prijs. Ze zeggen onder meer dat de supermarkten hen onder druk zetten om de prijzen te verlagen. Ook zijn ze boos over het toenemende aantal wetten en regels. Met tractoren, hooibalen en spandoeken blokkeren ze volledige wegen. Met name op wegen naar Antwerpen en Parijs is het lastig doorrijden.

Op sociale media gaan zelfs beelden rond van vrachtwagens die geplunderd worden en waarbij de vracht op straat wordt gegooid. Ook transporteur C. Vreugdenhil uit Maasdijk heeft last van de protesten, maar hun vrachten zijn nog niet op straat gegooid: "We hadden vanochtend toevallig een chauffeur die werd stilgezet door de boeren, maar toen ze zagen dat hij geen groente en fruit vervoerde mocht hij doorrijden", aldus transportplanner Stefan Mesman.

Toch heeft de transporteur wel overlast van de protesten: "We rijden veel extra kilometers en de chauffeurs rijden veel extra uren." Hierdoor heeft het bedrijf veel extra kosten in uurlonen en brandstof. Bovendien kan het ook voorkomen dat de chauffeurs met deze extra uren boven het wettelijk maximaal aantal uren komen, waardoor het bedrijf ook nog eens boetes kan krijgen. Hoeveel de schade precies bedraagt in euro's is nog onduidelijk, maar Mesman staat de hele dag in contact met de chauffeurs om door te geven waar het druk is en hoe de chauffeurs het beste kunnen rijden, zodat ze in ieder geval de best mogelijke route rijden.