Archief
SignBiblio

Ophef door foutje: niet 1+1 gratis, maar tweede abonnement met 50 procent korting

Een last-minute verandering van kinderspeeltuin Ballorig in 's-Gravenzande heeft tot ophef geleid. De actie waarin het tweede jaarabonnement gratis was, werd omgezet naar het tweede abonnement voor 50 procent korting. Dit schoot bij veel ouders in het verkeerde keelgat.

De actie was onderdeel van de adventkalender van Ballorig, waarbij er iedere dag een andere actie gold. Alleen de actie van 31 december werd niet van tevoren bekend gemaakt. Tijdens de kerst maakte de speeltuin op sociale media bekend wat er op oudejaarsdag zou gebeuren: alle jaarabonnementen zijn die dag 1+1 gratis. Volgens de filiaalmanager was dit echter niet het oorspronkelijke plan, zegt zij tegen de WOS. Dat was namelijk een korting van 50 procent op elk tweede abonnement. Dat er een actie werd gecommuniceerd, bleek een fout van de medewerker die de social media beheert. Omdat de communicatie al was gedaan, werd besloten de 1+1 gratis-actie aan te houden.

Andere actie

De actie viel niet bij iedereen in goede aarde. Eerder die maand was er namelijk een andere actie, waarbij iedereen die dag 20 procent korting kreeg bij de aanschaf van een abonnement. De mensen die daar gebruik van hadden gemaakt, voelden zich belazerd en klopten boos aan bij Ballorig. Mede onder die druk is besloten terug te schakelen naar het originele plan van 50 procent korting op het tweede abonnement tijdens oudejaarsdag. Op 30 december kwam daarom - overigens zonder verdere uitleg - een nieuw bericht online:

Facebookpagina Ballorig 's-Gravenzande

Dat zorgde echter voor een hoop onrust, want klanten waren boos dat de eerder aangekondigde actie niet doorging. Moeder Esmeralda Quartu zegt tegen de WOS dat ze de nieuwe actie het niet meer waard vindt: "Ik ben een moeder van vier kinderen en moet dan betalen voor drie van die kinderen. Dan kost het me 300 euro in plaats van 240. Dat vind ik te veel geld, ik ga wel naar het strand of zo". Ook op Facebook komen veel negatieve reacties binnen. Onder een inmiddels verwijderde post van Ballorig reageren mensen: "Dit (1+1 gratis, red.) zou de actie zijn voor 31 december en nu komen jullie met een flut alternatief. Écht heel erg slecht. Ik zou me de ogen uit m'n kop schamen als ik jullie was, wat een domper" en "een actie verzinnen en vervolgens intrekken is wel heel apart. Zeker als mensen zich erop verheugd hebben."

De mensen die gebruik maakten van de 20 procent korting-actie zijn op 31 december gecompenseerd vanwege de nieuwe actie. Voor Ballorig was de 1+1 gratis-actie niet rendabel.

De WOS heeft de situatie ook voorgelegd aan Gerard Spierenburg van de Consumentenbond. Volgens hem staat Ballorig 's-Gravenzande volledig in haar recht om de actie op 30 december nog aan te passen. Er was namelijk geen sprake van een overeenkomst en er waren ook nog geen betalingen gedaan.

Overigens was de kinderspeeltuin niet verplicht de mensen die eerder een abonnement afsloten met 20 procent korting, te compenseren: "Als je een product aanschaft, heb je altijd het risico dat het later goedkoper wordt."