Archief
Martijn van Leeuwen

Westlandse ondernemers willen inzicht geven in duurzaamheid verpakkingsmateriaal

Een dataverzamelplatform voor verpakkingen creëren waarmee duurzaamheidsinzichten gegenereerd worden. Dat is wat het nieuwe bedrijf Reduce Your Use voor ogen heeft. De start-up kreeg onlangs een startkapitaal van 7.500 euro.

Het initiatief komt vanuit drie Westlandse bedrijven. Amy Christoffels (Rijk Zwaan), Eline Boon (Dutch Flower Group) en Michel van Heijningen (Prins Orchidee) deden mee aan het HortiHeroes Intrapreneurship Programma. Zij mochten vorige week, na drie maanden voorbereiding, hun idee pitchen voor een vakjury.

HortiHeroes is een innovatieplatform binnen de glastuinbouw. Het verbindt startups en talent van binnen en buiten de industrie met innovatieve bedrijven. HortiHeroes bestaat dit jaar vijf jaar en dat werd op donderdag 8 juni gevierd met het HeroFestival. Op de gloednieuwe Haagse locatie De Titaan kwam de food- & flowerindustrie samen voor een flinke dosis inspiratie, vernieuwing en connectie.

"Wij merkten aan het begin van dit proces al heel snel dat er een heel grote vraag was naar deze transparantie, omdat er in 2025 een nieuwe Europese wet in werking treedt", weet Van Heijningen in gesprek met het WOS-radioprogramma De WOS van 4 tot 6. "Grote bedrijven moeten dan gaan rapporteren over hun duurzaamheidsimpact. En wij merkten dat er al heel veel geregeld is op het gebied van duurzaamheid als het gaat om bloemen en planten, maar dat de verpakkingen helemaal niet inzichtelijk waren."

Volgens Van Heijningen is het echter juist belangrijk om de duurzaamheid van verpakkingsmateriaal in kaart te brengen, omdat het vaak gaat om plastic of karton. Veel daarvan wordt verspild. "Op het moment dat je op zoek bent naar een bloemetje of plantje, kom je toch vaak eerst een zee van plastic verpakkingsmateriaal tegen." Door inzicht te geven in verpakkingsmateriaal kunnen bedrijven beginnen met reduceren. "En zo de juiste keuzes maken."

Beluister het hele gesprek met Michel van Heijningen:

Dragons' Den

Reduce Your Use is in korte tijd ontstaan. "Wij hebben dit proces in twaalf weken moeten doen: van 0 tot een volwaardige bussinesscase komen", vervolgt Van Heijningen. "Er is aangetoond dat er een groot probleem is en dit een serieuze oplossing is." Daarna moesten ze het idee pitchen. "Dat was in een Dragons' Den-achtige omgeving, met een jury van vier man. Die heeft ons uiteindelijk als winnaars uitgeroepen."

De prijs van 7.500 euro is bedoeld als startkapitaal. Waar het precies aan wordt besteed, is nog niet duidelijk. "Het is heel vers nog. De afgelopen twaalf weken waren heel erg gericht op de deadline van afgelopen donderdag: het presenteren van onze bussinesscase. Daar zit een hele budgettering van de komende jaren aan verbonden. Die 7.500 euro is daar een mooi steuntje in, maar er zal nog veel meer nodig zijn. Voor ons is het de komende weken kijken: wat gaan we met dit geld doen en hoe kunnen we verder partijen hierbij zoeken om ons te ondersteunen."

Dat er binnen de sector behoefte is aan een dergelijk platform, is in elk geval al duidelijk. "Dat hebben we in die twaalf weken heel erg getest. Gewoon maar in gesprek gaan met allerlei bedrijven die aangeven dat dit probleem op de agenda staat. In eerste instantie om de vraag te stellen of we met het juiste probleem bezig zijn. Vervolgens om mensen gevoel te laten krijgen bij de oplossing die we aandragen en op die manier draagvlak te creëren."

Categorieen:
Nieuws Economie Westland