Archief
WOS - Bart van der Helm

Blankenburgverbinding weer een stapje verder

Er wordt hard gewerkt om de Blankenburgverbinding op tijd af te krijgen. Deze maand worden er speciale tegels in het water gelegd van 100.000 kilo per stuk.

Deze tegels zijn speciaal om de tunnelelementen, die later onder water geplaatst gaan worden, op zijn goede plek te leggen. En dat wordt een precies klusje: "Door middel van deze tegels kunnen we de tunnel later op de centimeter nauwkeurig op zijn plek leggen", legt Joeri Vinkx, projectmanager, uit.

Elke tegel is ongeveer zeven meter breed en zeven meter lang, en ook nog eens één meter dik. "Het duurt drie tot vier dagen om een tegel op zijn goede plek te krijgen. Met een heel groot kraanschip leggen we deze in het water. In totaal moeten we twaalf tegels op de bodem leggen, we hopen in ongeveer een maand hiermee klaar te zijn", vertelt Vinkx.

Het kraanschip legt de tegels op de goede plek op de bodem WOS - Bart van der Helm

Afzinktunnel

Bij de constructie van de Blankenburgverbinding is voor een afzinktunnel gekozen. Dat is niet een tunnel die onder de grond door geboord wordt. "De twee tunnelelementen zijn al klaar en liggen zelfs al in het water, hier drie kilometer verderop", legt Vinkx uit. "Volgend jaar worden ze hiernaartoe gehaald en leggen we ze in een gleuf op de bodem." De tunnelelementen zijn beide langer dan 100 meter.

De Blankenburgverbinding moet in 2024 af zijn.