Innovatieve aanpak ISW om leerlingen aan het lezen te krijgen
Leerlingen van ISW Hoogeland in Naaldwijk hebben mogelijk een nieuwe manier gevonden om lezen populairder te maken bij leeftijdsgenoten.
In samenwerking met de Haagse Hogeschool en bibliotheek Den Haag hebben ze een platform ontwikkeld waarop jongeren er door middel van een spel achter kunnen komen welk boek voor hen geschikt is. Docent Matthijs Wulfele van ISW Hoogland vertelde in het WOS-radioprogramma 'Maarten in de Middag' hoe dit nieuwe programma werkt.
"ISW Hoogland werkt al enige tijd samen met de Haagse Hogeschool. Onze leerlingen uit 3 havo met het profiel Onderzoek & Ontwerpen gaan aan de slag met een probleem en de leerlingen van de Haagse Hogeschool gaan vervolgens aan de slag met het aanvragen van subsidies om de oplossing mogelijk te maken. De samenwerking is van beide kanten hartstikke leuk. Ik maak mij best zorgen over lezen. Aan de ander kant vraag ik mij af hoe de informatie-uitwisseling er in de toekomst uitziet. Het is wel zo dat leerlingen die minder begrip van woorden hebben, het slechter doen op school dan kinderen die lezen. Repetities en toetsen zijn nu eenmaal gebaseerd op taal", aldus Wulfele.
Beluister het hele interview met Matthijs Wulfele:
Het idee van de leerlingen is getiteld 'Readsy'. 'Readsy' is een online platform, gebaseerd op Netflix, waar jongeren met een goedkoop abonnement boeken kiezen om zelf te lezen. Met de 'Readsy arcadekast' wordt het aantrekkelijk om gebruik te maken van het online platform. Door middel van gaming wordt de boekkeuze bepaald en is het mogelijk deze te delen op social media. Ook de ontwikkelde spelletjeskast 'de LegerJa' bleek een van de drie kans rijke ideeën, waarin Readsy geïntegreerd is en waar jongeren op zoek kunnen naar een boek dat aansluit bij hun belevingswereld. Bibliotheekdirecteur Hermans is enthousiast: "Goed bedacht om Netflix aan te halen, er is een mooie vertaalslag gemaakt."
Bijna de helft van de 15-jarige jongeren in Nederland vindt lezen tijdverspilling. Uit internationaal onderzoek blijkt dat het leesplezier en daarmee de leesvaardigheid van de Nederlandse jeugd de afgelopen tien jaar is afgenomen. Het leesplezier van leerlingen in Nederland is lager dan dat van landen om ons heen. Ongeveer 60 procent van de leerlingen geeft aan alleen te lezen als het moet.