Strandmetro deze zomer in gebruik? 'Eerst testen of het allemaal goed werkt'
Naar het strand gaan in Hoek van Holland was nog nooit zo gemakkelijk. Met de badhanddoek de metro in en uitstappen aan het begin van het strand. Nog een paar weken en dan is het zover.
De metrobaan is al klaar en de eerste testen vinden plaats. De verwachting is dat de metro nog deze zomer voor het publiek gaat rijden.
De strandgangers die in het verleden met de trein kwamen herinneren zich de wandeltocht nog wel die nodig was voordat het strand in zicht kwam. Nu met de metro is dat heel anders. Je stapt uit de metro, checkt uit en de handdoek kan vrijwel direct in het zand.
Artikel gaat verder onder de video.
Eigenlijk is het maar een heel kort ritje. Van het huidige eindpunt Hoek van Holland Haven naar het station op het strand. Maar om het te realiseren was het niet allemaal zo gemakkelijk. Je moet door de duinen en eindigt in het zand. Dat zand en de zoute zeelucht is niet de ideale combinatie voor een metro vol met elektronica. Het kostte de plannenmakers veel tijd om de oplossing te vinden.
Artikel gaat verder onder de foto.
Nu wordt er proefgereden om de systemen te testen en om te kijken of de baan helemaal in orde is. Ondertussen krijgen de bestuurders een opleiding over dit nieuwe stukje van het traject. Ook wordt het stationsgebouw nog wat geverfd en zijn technici bezig met het aansluiten van de poortjes.
Wethouder Arjan van Gils en RET-directeur Maurice Unck rijden een ritje met de testmetro mee. Van Gils is blij dat de metrolijn binnenkort helemaal klaar is. "Er is heel lang over gepraat, maar hij rijdt. Het is comfortabel en een geweldige aankomst met uitzicht op zee. Dat heb je eigenlijk nergens", zegt hij bij mediapartner Rijnmond.
Bij het metrostation staan een paar strandgangers te kijken. De grote vraag is wanneer zij nu met de metro kunnen rijden. Het zou volgens de RET dit strandseizoen nog moeten lukken, maar een exacte datum is er niet. "We moeten grondig testen. Er gaan hier duizenden mensen per dag gebruik van maken. De eerste testen zijn positief. Er zijn tot nu toe maar een paar kleine zaken opgemerkt, zoals bijvoorbeeld wat systemen die nog iets verder afgesteld moeten worden. Ook moet de vergunning om te mogen rijden nog komen. We hopen dat de metro deze zomer gaat rijden. Begin juli weten we meer."
Aanleg metrobaan onderschat
Wethouder Van Gils is blij dat het project nu klaar is. "Ik denk dat het onderschat is om de hele spoorlijn in een paar maanden om te bouwen in een metrobaan. Ook de spoorbeveiliging was ingewikkeld door vertragingen bij de leverancier. Maar nu werkt het allemaal prima".
Ook financieel waren er tegenslagen. De metrolijn is uiteindelijk veel duurder uitgevallen. De Hoekse Lijn kost geen 400 miljoen euro, maar bijna 500 miljoen. "Wat je ziet is dat er ramingen zijn gemaakt in 2015, maar de prijzen zijn intussen gestegen. In die zin moet je het relativeren. Het is veel geld, maar je hebt er een fantastische - en unieke metro voor terug," zegt wethouder Van Gils.
Veiligheid
Veel discussie is er de afgelopen jaren ook geweest over het aantal overwegen die er in metrobaan naar het strand zitten. Bewoners waren bang voor gevaarlijke situaties. Zij wilden een tunnel onder de Strandweg. Ook zou het veel overlast voor de wijk opleveren, omdat de slagbomen van de overweg acht keer per uur dichtgaan. Uiteindelijk is die tunnel er niet gekomen.
Wethouder Van Gils zegt dat uit testen blijkt dat de kruisingen echt veilig zijn. Zelfs bij de overweg op de Strandweg, waar de metro met 80 kilometer per uur kan rijden, zou de metro met een noodstop op tijd stil staan als er iemand op de baan zou staan.
Stuifzand
Een metrobaan in een omgeving van zand. Gaat dat niet tot problemen leiden? Als oplossing is bedacht om de rails op pootjes te zetten. Door de verhoging stuift het zand zo onder baan weg. RET-directeur Unck: "We hebben hier in februari een zware storm gehad. Dat was een mooie test om te kijken wat er met het zand gebeurt. Dat werd er keurig onderdoor geblazen. Deze oplossing lijkt dus te werken."