Geen voorjaarsbeurs dit jaar, wel kwekers in het zonnetje zetten
De verkoopondersteuning van Royal FloraHolland baalt: geen voorjaarsbeurs dit jaar en dus ook geen netwerkmomenten met klanten.
Daarom bedachten ze daar de 'Pret met het Boeket'-actie. Ze brengen deze week een boeket met bloemen van twintig kwekers naar zestig klanten. Aan elke bloem hangt een logo van de desbetreffende kweker. Door de QR-code die bij het boeket zit te scannen, kunnen exporteurs en inkopers meer informatie zien over de bedrijven.
"Wij worden een paar uur per week ingehuurd door kwekers", vertelt Kelly van der Voet van de bloemenveiling. "Ook voor een stukje promotie." Dat stukje promotie gebeurt normaal veel op beurzen, maar de voorjaarsbeurs gaat vanwege corona dit jaar niet door. "Op deze manier kunnen we de kwekers toch nog in het zonnetje zetten."
Beurzen zijn hét moment om klanten te voorzien van de nieuwste informatie. Dat kan bijvoorbeeld gaan over nieuwe verlichting in een kas, maar ook over een jubileum. "Bijvoorbeeld deze freesia van Unicgold, van telersvereniging Unicum", zegt Van der Voet terwijl ze naar een bloem in het boeket wijst. "Die vereniging bestaat dit jaar 25 jaar. Normaal zouden we dat natuurlijk tijdens een beurs vertellen. Nu is dit een hele leuke manier om toch nog wat informatie te geven."