MKB Westland: Click en Collect druppel op gloeiende plaat
Niet-essentiële winkels mogen vanaf 10 februari deels open, maar volgens MKB Westland-manager Marjan Naaktgeboren geeft dit geen licht in de duisternis.
"Een druppel op de gloeiende plaat.'' Zo omschrijft Naaktgeboren de gedeeltelijke openstelling van alle niet-essentiële winkels.
Klanten mogen vanaf 8 februari hun bestelde producten bij de winkeliers komen ophalen.
Om dit in goede banen te leiden, moeten consumenten hun bestelling ruim van tevoren doorgeven.
"Geen 5 minuten, maar vier uur van tevoren moet je aangeven wat je wilt kopen. Winkeliers gaan met tijdsloten werken,'' zegt de MKB Westlandmanager. Op die manier komen klanten verdeeld over de dag bij de winkel en worden grote groepen voorkomen.
Het systeem van click en collect biedt volgens MKB Westland geen oplossing voor de financiële problemen van veel Westlandse ondernemers,
"De kledingbranche alleen al heeft tot en met november 20 procent minder omzet gedraaid,'' zegt zij. "We hebben december nog niet eens kunnen meetellen.''
De winkels zijn sinds half december niet meer open geweest. Ook in het voorjaar waren zij gesloten.
Moeilijker
Naaktgeboren merkt dat winkeliers het steeds moeilijker krijgen. Hoewel Westland weinig winkelfaillissementen telt, is er veel verborgen leed. De MKB Westlandmanager wordt sinds december meer gebeld en gemaild door ondernemers die de wanhoop nabij zijn. "Een winkel kan wel open zijn, maar dat zegt niets over de manier waarop.''
Pensioenpotjes raken leeg. Spaargeld voor de studie van de kinderen wordt gebruikt. Sommige ondernemers verkopen hun huis om weer bij hun ouders te gaan wonen. Naaktgeboren hoort de verhalen allemaal.
De gedeeltelijke opening is verre van een redding, concludeert zij. "Dan hebben we het nog niet eens gehad over de kappers. Ik ga er wel heen om mijn shampoo op te halen. Maar van shampooverkoop raken kappers niet uit de problemen.''
Volgens de manager van MKB Westland hebben de ondernemers meer financiële overheidssteun nodig.