Archief
Wijk Hoogeland -archieffoto Ed de Vries

Wijk Hoogeland -archieffoto Ed de Vries

Raadsfracties opnieuw op de bres voor bewoners Hoogeland

Door bewoners van de Naaldwijkse nieuwbouwwijk Hoogeland wordt opnieuw geklaagd over slecht functioneren van het speciale warmtesysteem. Hun beklag bij enkele politieke partijen leidt tot rondvragen in de gemeenteraad van Westland dinsdagavond. Zowel Westland Verstandig als de LPF hebben dit zondag aangekondigd.

De wijk wordt verwarmd met restwarmte uit naburige tuinbouwbedrijven. Dit systeem is in 2010 als bejubelde innovatie geïntroduceerd door woningcorporatie Vestia en kwekersvereniging Prominent.

Al herhaaldelijk zijn er klachten geweest, ook nog begin dit jaar. Op 3 maart heeft de LPF Westland er vragen over gesteld. Op 11 april antwoordde het toenmalige college van B en W dat het systeem tegen de maximumcapaciteit aanliep en er een derde warmtebron zou bijkomen om de problemen op te lossen.

"We zijn een half jaar verder en nu de temperaturen gaan zakken, blijken de problemen er nog steeds te zijn. Sterker nog, het aantal huishoudens wat overlast heeft is enorm toegenomen", zo stelt de LPF. "Klachten bestaan uit het niet beschikken over warm water of een koud huis en bij andere woningen is er sprake van sauna-achtige temperaturen. Wanneer men bij Vestia aanklopt, verwijst men daar naar de leverancier, die op zijn beurt doorverwijst naar de diverse installateurs, die op hun beurt weer aangeven dat het systeem niet deugt", luidt de opsomming van deze raadsfractie.



Uit het oogpunt van volksgezondheid, wil de LPF van B en W weten of de derde warmtebron inmiddels in gebruik is genomen. "Zo ja, waarom blijven dan de problemen bestaan? Zo nee, waarom is de derde warmtebron, tegen de toezegging in, niet in gebruik genomen en wanneer gaat dat dan wel gebeuren?", vraagt de LPF.



Verder wil deze fractie dat met Vestia wordt afgesproken dat er voor de bewoners één aanspreekpunt komt.

Peter Duijsens van Westland Verstandig wil dat het college direct actie onderneemt en ervoor zorgt "dat Vestia dit probleem direct en finaal oplost".