Aangepast bestemmingsplan Rijnvaart naar gemeenteraad
B en W van Westland hebben de gemeenteraad een vernieuwd bestemmingsplan Rijnvaart ('s-Gravenzande) toegestuurd. De voorzienbare verkeersbewegingen in en rondom het gebied zijn nog eens tegen het licht gehouden. De aanpassingen stemmen overeen met de voorkeur die de gemeenteraadscommissie Ruimte in juni uitsprak.
In het vernieuwde plan is deels tegemoet gekomen aan de wensen van omwonenden en andere gebruikers van de weg Nieuwe Vaart. De twijfels met betrekking tot het kunnen ontstaan van wateroverlast meent het college te kunnen wegnemen met een verklaring van het Hoogheemraadschap van Delfland.
De wijk Rijnvaart krijgt in totaal maximaal 325 woningen. De circa 50 woningen aan de westzijde van de ecologische verbindingszone zijn voor gemotoriseerd verkeer vanaf de Rijnvaartweg bereikbaar via de bestaande weg Nieuwe Vaart, maar daarbij geldt dan voortaan wel eenrichtingsverkeer.
Verder wordt de Nieuwe Vaart ingericht als fietsverbinding voor de route van 'Arendsduin naar Staelduin'. "De inrichting van de Nieuwe Vaart zal zodanig worden vormgegeven dat sluipverkeer op deze weg komend vanaf de Rijnvaartweg, voor zowel dit plandeel als het aangrenzende plandeel, wordt ontmoedigd", aldus B en W.
Boomgaardspad
Bij de uitwerking van het bestemmingsplan Rijnvaart is ook gekeken naar de doorgaande autoverbinding via de Poelkade en het Boomgaardspad. "Vooral het Boomgaardspad is kwetsbaar door het bochtige en onoverzichtelijke verloop en de beperkte passeermogelijkheden. Om die reden wordt een knip voor autoverkeer op de Poelkade voorgesteld ter hoogte van de huisnummers 30 en 32", aldus het college.
Met deze maatregel wordt voorkomen dat de route Poelkade-Boomgaardspad door automobilisten gebruikt kan worden als sluiproute. De gebruikelijke route richting Naaldwijk blijft over de Poelkade naar de Baakwoning.
Het vernieuwde plan wordt op 4 september besproken in de gemeenteraadscommissie Ruimte.