Westlandvariant voor kruising Wippolderlaan 20 miljoen euro duurder
Het gaat ruim 20 miljoen euro meer kosten om de kruisingen van de Wippolderlaan (N211) met de Veilingroute en de Laan van Wateringse Veld verdiept aan te leggen in plaats van met viaducten. Dat blijkt uit een vergelijkingsstudie tussen de twee plannen voor deze weg die is uitgevoerd door een onafhankelijk bureau, in opdracht van de provincie.
Voor de reconstructie van de N211 liggen twee varianten op tafel, omdat een groep burgers uit de Zwethzone vreest voor de gevolgen van het gebied als het oorspronkelijke plan uit 2016 wordt uitgevoerd. Daarin staat dat de Wippolderlaan tussen de Veilingroute en de Laan van Wateringse Veld wordt verbreed van 2 x 2 naar 2 x 3 rijbanen en dat de twee kruisingen verhoogd worden aangelegd. De bewoners zijn bang dat het huidige plan van de provincie meer herrie oplevert en dat (een deel van) het natuurgebied Zwethzone tussen Wateringen en Den Hoorn hierdoor verdwijnt. Daarom hebben zij een alternatief ingediend.
Dit alternatief omvat verdiept aangelegde kruisingen, behoud van het bestaande geluidsscherm tussen de Zwethzone en de N211 en verbreding van de Wippolderlaan aan de noordkant, waardoor de Zwethzone behouden blijft. Deze variant blijkt technisch haalbaar, maar is dus wel een stuk duurder. Het oorspronkelijke ontwerp van de provincie gaat 41,6 miljoen euro kosten, de variant van bewoners van de Zwethzone 63,8 miljoen euro.
De gemeenteraden van Westland en Midden-Delfland buigen zich binnenkort over de reconstructie. Eerst wordt op 19 april in Wateringen een informatieavond gehouden voor bewoners, waarin een toelichting wordt gegeven op de onderzoeksresultaten.