Ook na ombouw blijft op de Hoekse Lijn goederenvervoer mogelijk
Er blijft ook na de ombouw goederenvervoer per spoor mogelijk op de Hoekse Lijn. Hoewel de bestemmingsplannen van de gemeenten Maassluis, Schiedam en Rotterdam op dit punt verschillende omschrijvingen kennen, wordt het nergens uitgesloten. Dat is de conclusie van de afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State, die woensdagochtend naar buiten is gebracht.
Tegen de genoemde bestemmingsplannen was bezwaar gemaakt door de Stichting Cluster Agrologistieke Bedrijventerreinen Westland. Dit samenwerkingsverband van vijf bedrijventerreinen is ervan overtuigd dat de mogelijkheid van goederenvervoer per spoor komt te vervallen en er geen alternatieven worden geboden.
Hoofdspoornet
De spoorlijn tussen Schiedam en Hoek van Holland (de Hoekse Lijn) hoeft niet langer deel uit te maken van het landelijke hoofdspoornet. Verder is in juli 2013 besloten om de Hoekse Lijn om te bouwen naar een lijn die geschikt is voor metrovoertuigen (lightrail).
De Westlandse stichting van bedrijventerreinen zag de plannen voor het goederenvervoer de mist ingaan en maakte dat ook op uit nieuwe bestemmingsplannen. Daarnaast heeft zij tijdens de zitting bij de Raad van State aangevoerd, dat het Rotterdamse plan onvoldoende ruimte biedt voor de aanleg van een voor het goederenvervoer noodzakelijke keerlus in Hoek van Holland. De gemeenteraad van Rotterdam wees er op, dat er op dit punt geen sprake is van benadeling. Er is immers in de huidige situatie ook geen keerspoor ter hoogte van het station Hoek van Holland Haven aanwezig.
De Raad van State verklaarde de beroepen van de stichting ongegrond.