Archief
Dennis van Schie

Dennis van Schie

Midden-Delfland blijft hameren op snelheidsverlaging A20

De gemeente Midden-Delfland geeft niet op. Onlangs verklaarde de rechter het beroep van Midden-Delfland tegen de verhoging van de maximumsnelheid ongegrond. Het college gaat nu via andere manieren proberen de minister overtuigen om de snelheid te verlagen.

Midden-Delfland mikt op het komende overleg over de Blankenburgtunnel. Die verbinding loopt dwars door de gemeente. In de huidige ontwerpen wordt nog uitgegaan van een maximumsnelheid van 100 kilometer per uur op de A20, terwijl dat in de praktijk 130 is. "Wat wil de minister nu?", vraagt wethouder Horlings zich af.

De gemeente gaat sowieso niet in beroep tegen de uitspraak van de rechter. Volgens de rechtbank waren de argumenten van Midden-Delfland onvoldoende onderbouwd. Horlings: "Nu in hoger beroep gaan voegt niet veel toe. Dan gaat het over de kwaliteit van de rapporten, wij gaan het hebben over de kwaliteit van de argumenten".

Twee nadelen

Volgens het college kleven er twee nadelen aan de huidige 130 kilometer per uur op de A20: verkeersveiligheid en gevolgen voor de natuur. Zo vindt de gemeente de op- en afritten te kort om voldoende snelheid te maken en af te remmen. Ook het verschil tussen vrachtverkeer, dat niet harder dan 80 mag rijden, en het personenverkeer is te groot.

Ook loopt de snelweg dwars door een gebied met weidevogels. "Dat gebied moet je niet onnodig verstoren. Hoe harder het verkeer gaat, hoe hoger de geluidsbelasting op het omliggende gebied is".