Archief

Geen dynamische verlichting in Westland

De proef van Westland Infra met dynamische verlichting op fietspaden krijgt in Westland geen vervolg. Dat laat het college van B en W weten in antwoord op vragen van Progressief Westland. Volgens het college is het systeem voornamelijk toepasbaar langs vrijliggende fietspaden in het buitengebied. In Westland liggen die echter vaak langs hoofdrijbanen en daar is dynamische verlichting niet zinvol.

De proef van Westland Infra werd gedaan bij Schiphol. Een dimbaar lichtsysteem werd in- en uitgeschakeld op basis van een radarsysteem, dat reageerde op beweging en drukte. Als er veel fietsers aan kwamen rijden, werd de verlichting opgeschakeld. Wanneer de fietsers voorbij waren, werd het licht gedimd.

De voorkeur van het college gaat uit naar het dimmen van openbare verlichting over een heel wegvak of in een woonwijk aan de hand van een dimregime. Lampen worden dan na bijvoorbeeld elf uur 's avonds gedimd. De lichtopbrengst van de lamp wordt tot 50% of tot 30% teruggebracht met als gevolg een lager energieverbruik. Deze vorm van slimme verlichting is breed toepasbaar binnen Westland, aldus het college.

Categorieen:
Westland Algemeen